« Nye byrum når parkeringspladser flyttes | Forside | Ultimatum game »

Firehjulstrækkere nej tak

Det er ikke til at overse at der efterhånden er en hulens masse 4-hjulstrækkere der kører rundt i byen. Det er ikke bare jeeps og landrovers som man kendte for 20-30 år siden, men en hel divison af såkaldte Sports Utility Vehicles, SUVs, som de hedder med en amerikansk fællesbetegnelse - og jeg tror nok at det inkluderer de der Hummere, altså HMV'ere, som oprindeligt er militærkøretøjer (MV-et står for Military Vehicle, men hvad står H'et for?), og som så bliver ombygget til brug for civilister i den almindelige trafik. Hvad betegnelsen end er, så har jeg svært ved at se hvad pointen er med de benzinslugende, CO2-forurenende, livsfarlige bilmonstre og især hvad pointen skulle være med at have sådan et monster midt inde i byen, hvor der virkelig er meget få bjergkløfter og stejle sandklitter at forcere.

SUVnejtak.jpg

Problemet med de firehjulstrækkere er at det er miljømæssigt uansvarligt forbrug, fordi de bruger meget benzin og kører for få km på literen, og fordi det ikke tjener noget rimeligt formål at have et sådant køretøj midt inde i byen. Det er med andre ord overforbrug og ødslen med resurserne uden noget rimelig grund. Desuden fylder de alt for meget i den trængte trafik og på parkeringspladserne, og de er mere farlige end biler flest for andre trafikanter

I tegneserien Doonesbury er der nogle striber hvor Mike Doonesburys datter render rundt og sætter sedler på firehjulstrækkere. Londons overborgmester, Ken Livingstone, har sagt at folk der kører i SUV'ere midt inde i byen er nogle idioter. Allerede i 1982 skrev en amerikaner ved navn Feirstein i bogen Real men don't eat quiche at rigtige mænd der bor i byen ikke kører i jeep. Og forleden kunne Information skrive om nogle franske aktivister der aktionerer mod netop SUV'ere. De kalder sig Les dégonflés, hvilket betyder "de punkterede" - hvilket ikke er helt logisk. I betagtning af hvad de foretager sig burde de snarere kalde sig de punkterende.

Det var nemt nok at finde deres hjemmeside/blog, og det var også muligt at finde lidt tekst på engelsk, bl.a. en lille historie med billeder om at Barbie var blevet dræbt i en bilulykke da hendes SUV væltede rundt.

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://www.groveloejer.dk/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/429.

Kommentarer

I USA bliver SUV'erne typisk forsvaret som 'self defense' - det er en retorik de er særdeles gode til, og hvem vil være den mindste i et færdselsuheld?

Stine, er størrelsens betydning for sikkerheden relativ? Min indskydelse er, at det er bedre at være i en Jeep og køre sammen med en anden Jeep, end det er at sidde i en Morris Mascot og køre sammen med en anden Morris Mascot.

Dette er vist det man kalder tidsforskudt kommunikation :)
Når amerikanerne udlægger firehjulstrækkerne som self defense, har det helt klart noget med størrelsen at gøre - man vil ikke være den mindste i et trafikuheld. Men derudover spiller industriens talsmænd også dygtigt på samme retorik - hvis du vil forsvare din familie mod alverdens ondskab (sådan cirka), er det sådan en bil du skal købe. Så størrelse, ja, men også en paranoid kultur. Jeg tænker ofte på de små papskilte i LA's åbne forhaver: "No Trespassing - Armed Response". På en eller anden måde ville en ligusterhæk være mere sympatisk...

Tjaa .. hvad kan man sige udover at misundelse er en rigtig grim ting.

Tjaa, man kan jo sige at det vulgære er rigtig vulgært og fejlfortolkninger er rigtig dumme. Det er lidt lige som manden der er selskabstømmer og tror han er ramt af janteloven, når han bliver straffet for sine handlinger. Brovtende mennesker har det med at tro at de er ramt af misundelse når deres skadelige handlinger bliver kritiseret.

Hej Lars

Jeg er meget enig med dig i din parallel til selskabstømmere mv., når du skriver "Brovtende mennesker har det med at tro at de er ramt af misundelse når deres skadelige handlinger bliver kritiseret"

Og så har jeg lige oprettet en ny gruppe på Facebook:

Get the café trucks out of Copenhagen! GCTOOC!

GCTOOC advocates for a referendum for a ban of using SUVs like Brian Cayenne, Brian X5, Brian Tuareg, Brian XC90 and all other farming machines in Copenhagen. The good reasons are many:
- they take to much of the space, and the view
- they are a nuiscance to the other traffic, especially the bicyclists
- they are dangerous, both to their own content and to other road users
- they are the worst obstacle to building a sustainable traffic system
- they contribute with much more emissions per user than any other means of traffic

Du er velkommen til at joine! På: http://www.facebook.com/group.php?gid=6363559947&ref=mf

Mvh

Erik W.

Tak for tippet og godt initiativ med den der gruppe på facebook (og stort undskyld for at reagere så sent, jeg har ikke rigtig orket min blog i meget lang tid (beklager, beklager))

not bad

"Real men don't eat quiche" er udkommet på dansk. Den hedder "Rigtige mænd spiser ikke creme fraiche".

Jeg er enig i, at der skal gøres noget ved de slemt forurenende biler. Men nu er det faktisk ikke sådan, at alle typer firhjulstrækkere hører til de mest miljøbelastende.

En diesel-firhjulstrækker med partikelfilter er væsentlig mindre forurerende end 8-10 år gamle personbiler, såvel som nye V8-motorer. Ja sågar set over levetid langt mindre end en hybrid-bil, da fremstillingsmetode og batterier i en sådan er virkelig grelle.

En del 4-hjulstrækkere er endda et miljøbevidst valg, når der skal vælges en firma-bil med plads bag til.

Kampen skal kæmpes, om at lægge afgifter eller stille krav til biler, så partikelfilte, X-antal liter pr. kilometer osv, bliver et krav. Og en bevidstliggørelse, så vi forbrugere kan vælge det den mest miljørigtige løsning i forhold til familien/arbejdets behov.

Skriv en kommentar

Powered by Movable Type 3.2