« Tegninger og boykot | Forside | Nedtur for miljøbevidstheden »

Bureaukrati som overdreven service

Den flittige blogger Torben Sangild har ad flere omgange skrevet om bureaukratiske forviklinger af næste kafkaske dimension i mødet med både private virksomheder og offentlige myndigheder (senest også om at Service er et vidt begreb).

Jeg har ved billetkøb i en stribe københavnske teatre oplevet et besynderligt fænomen, som sådan set ikke lagde hindringer i vejen for mig, tværtimod antog det karakter af velvillig service, men man kan måske alligevel opfatte det som noget underligt bureaukrati.

Sagen er at det simpelthen ikke kan lade sig gøre at købe en teaterbillet uden at opgive sit fulde navn inklusiv adresse og telefonnummer. Første gang jeg for alvor blev opmærksom på fænomenet - men anden gang jeg mødte det - ville jeg reservere et par billetter da jeg blev bedt om mit telefonnummer, hvilket jeg regnede med skulle bruges som bestillingsnummer, men da jeg opgav mit mobilnummer var det ikke godt nok, for det er ikke registreret. De sidder simpelthen i billetbestillingen og er on line med Oplysningen og får straks alle oplysninger om 'kunden' så snart man har opgivet sit telefonnummer. Og hvis man insisterer på at bruge et hemmeligt nummer, så skal man oprettes som kunde og oplyse navn og adresse. Det gælder også hvis man kommer direkte ind fra gaden og køber en billet til samme dag.

Jeg fattede ikke hvad denne overadministration og overvågning af mine kulturvaner skulle til for, så da jeg kom for at hente mine billetter spurgte jeg (på en høflig måde) hvad i al verden pointen var og fik den forklaring at overvågningen selvfølgelig blot er en service, og at den - som det tilsyneladende altid gælder for overvågning - er der for min egen skyld. Hvis nu forestillingen bliver aflyst, så kan man få fat i mig, og hvis jeg mister billetten kan jeg få en ny. Jamen altså, der er intet af det hvor fuldt navn og adresse er nødvendigt. Man kan helt fint nøjes med et telefonnummer, om det så er hemmeligt eller ej, og det er da helt unødvendigt hvis man dukker op og beder om en billet til en forestilling samme aften to eller én time senere. Også når man køber billeter til en anden dag skulle man vel egentlig have lov til at undvære den service at blive "oprettet som kunde". Hvis man helst er fri kan man jo så bare selv tage risikoen ved at tabe sin billet eller gå forgæves til en aflyst forestilling.

Endelig fik jeg at vide at de skal have navnet til hvis der bliver brand, for så ved man hvilke personer der er blandt publikum. Det er i mine øjne ét af de tilfælde hvor en meget lille risiko bruges til at legitimere en unødvendig foranstaltning - en meget lille risiko for at der overhovedet bliver brand (forsynet forbyde det), og en meget lille risiko for at det så er helt umuligt at identificere folk, ofre såvel som reddede, på andre måder. Man mår spørge om vi så også skal opgive vores fulde navn og adresse, når vi køber ind i Magasin, for hvis der nu blev brand!!!???

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://www.groveloejer.dk/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/485.

Kommentarer

Man burde faktisk få en forklaring. Man kunne jo snildt forestille sig at de gerne vil bruge din postadresse til at sende brochurer ud, selv om du ikke har bedt om det.

Skriv en kommentar

Powered by Movable Type 3.2