« Forside til Støjens æstetik | Forside | Lyt... »

15.08.2003

Elektronisk avantgarde

Nu har jeg færdiggjort min artikel "Elektronisk avantgarde" om Stockhausen: Gesang der Jünglinge - en elektronisk komposition fra 1956 med en drengestemme klippet i stykker og sat sammen påny. Det er et meget kompliceret værk med en masse mulige betydninger. Mit mest originale bidrag er at se værket som en reference til holocaust, men derudover kommer jeg med en del betragtninger som musikvidenskaben normalt glemmer - betragtninger om rum, sprog, avantgarde, subjekt etc.

Artiklen er 15 sider lang og skal udgives i antologien "Avantgardernes genkomst og aktualitet", som formentlig udkommer primo 2004. Den bygger på en del af min større Sparagmos-artikel.

Indledningen kan læses hvis du klikker hernede.

Elektronisk avantgarde
– Stockhausens Gesang der Jünglinge

Af Torben Sangild

I et skyllende hav af rastløst myldrende elektroniske klange dukker brudstykker af en drengestemme op, nogle gange i kor med sig selv; ofte med så korte fragmenter at de sungne ord er uforståelige. Ord som ”Schnee”, ”Mond”, ”Feuer” og ”Sonne” dukker alligevel frem af mylderet, og en hel sætning fungerer som en slags genkommende omkvæd, sunget med de samme toner: ”Preiset den Herrn”. Ind imellem er der pauser som nogle gange pludseligt afbrydes af et komplekst og arytmisk væld af lyde, andre gange får stemmen lov at stå alene og klart frem. I passager kan man ikke klart skelne drengestemmen fra de elektroniske lyde.

De elektroniske lyde (impulser, toner og støj, ofte tilsat rumklang) er relativt bløde, men kølige og stærkt uregelmæssige - de kommer ofte i tætte klynger uden varsel. Ud over at drengens sang er splittet i små fragmenter forvrænges den, spilles baglæns, synger i kor med sig selv og ændres radikalt i hastighed. Bag denne tilsyneladende kaotiske sammenklipning af lydelementer ligger et sindrigt konstrueret serielt system så omfattende at det ikke kan gengives her. Gesang der Jünglinge (1955-56) er et serialistisk, elektronisk værk med konkrete elementer, et modernistisk hovedværk og et avantgardistisk eksperiment. Og måske er det også en håbefuld bearbejdning af et traume.

(resten må læses når bogen kommer...)

Skriv en kommentar

Seneste kommentarer

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2