« Bad Music | Forside | Bryllup og Bryllupsmagasinet »

16.04.2004

Tilfældigt citat

"It is as though Rosso felt that it was not enough simply to excavate figures from the ground of the relief; he also supplies data about the realms of interaction so immersed within the material of the sculpture that neither the probe of his fingers nor our gaze could reach them."
(Rosalind Krauss: Passages in Modern Sculpture s. 23)

Hvorfor nu dette vidtløftge citat om materialiteten hos en kunstner fra slutningen af 1800-tallet? Jo, fordi der er en ny weblog-dille (fundet på Webmercial) som går ud på at finde et tilfældigt citat på følgende vis (i min danske oversættelse):

1. Ræk ud efter den nærmeste bog
2. Slå op på side 23
3. Find den femte sætning på denne side
4. Læg denne sætning ud på din weblog sammen med disse instruktioner.

Man kunne indvende at dette er bunden af tidsfordriv for bloggere som keder sig, men faktisk betyder det ofte at man selv (og måske andre) læser en sætning ganske grundigt som måske ellers var blevet glemt (eller aldrig læst). Jeg glemmer i hvert fald aldrig denne sætning om dybder som hverken øjnene eller fingrene kan nå. Og måske skulle man udvide konceptet til at man også skal give sætningen et par ord med på vejen.

Så det vil jeg gøre. Det handler om en broncheskulptur fra 1883 af den italienske kunstner Medardo Rosso som forestiller en mor og hendes baby sovende kind mod kind. Der er ingen bagside, men kun denne forside. Det minder lidt om det man kan se på linket ovenfor, men der græder babyen og moderen trøster. Her hersker den sovende idyl. Krauss' analyse skal jeg ikke referere her, den kan man selv læse.

Hvis du ikke har en weblog men gerne vil bidrage med et tilfældigt citat efter reglerne kan du skrive det som en kommentar her.

Kommentarer

Jeg ved ikke om kapiteloverskriften tæller med som sætning? (Der starter nemlig et nyt kapitel på side 23).
Og hvad med citatet der indleder kapitlet...? Men hvis jeg starter derefter, så kommer sætning fem først på side 24... og så er det jo ikke side 23 mere...
Nå så jeg vælger at starte med citatet og så tælle fem sætninger frem:

"Until the seventeenth century, fossils were interpreted as 'stones of a peculiar sort, hidden by the Author of Nature for his own pleasure'."

Det er et citat fra "Science on trial - the case for evolution" af Douglas J. Futuyma. Anbefalelsesværdig! Jeg er glad for at det var den bog der stod mig nærmest - i øjeblikket er min verden ellers mest fyldt med jævne lærebøger med titler som "Øvelsesvejledninger - zoologi 1".
Jeg har ikke fået læst hele "Science on trial" endnu og det er ikke engang mig egen, men en jeg har lånt. Citatet er herligt!

OK, Torben. Hvis du gør det, så vil jeg da også tillade mig at hive mig på vognen:
"Pornografi er også den største suksessen på Internett, og later til å være den eneste bombesikre oppskriften til lønnsomhet for et dot-com-selskap." (Diane Coyle: "Sex, dop og økonomi - en helt spesiell innføring i økonomiske sammenhenger". Norsk oversættelse, hvis nogen skulle være i tvivl...)
Bogen prøver (som titelen antyder) at give en innføring i samfundsøkonomi, gennem at bruge nogle ganske overraskende eksempler. Jeg er ikke helt sikker på at hun lykkes, men der er da et par gode pointer hist og her. Dog gik jeg i stå et stykke inde, hvilket ikke er nogen katastrofe, da den består af en række essay-agtige kapitler.
Når jeg nu skulle gøre detteher, så var det da en fin måde at gøre det hos andre. For så samler man (forhåbentligvis) mange sådanne sætninger på ét sted.

Jeg vil også gerne give mit bidrag til denne DULAF (Den Uundværlige Ligegyldigheds Almindelige Fremme):

"Det var bare for at få ham til at le"
J. Joyce: Portræt af kunstneren som ungt menneske, s. 23, sætning 5.

Bogen, ja Joyces hele forfatterskab, måske ligefrem det litterært moderne i almindelighed, står klart og tydeligt frem efter nærlæsningen af denne nøglesætning.

Vh.
Ulrik

Nå, men det lyder da som en udmærket aktivitet sådan her en søndag eftermiddag - lad os nu se: "Der er øjeblikke hvor hver eneste detalje interesserer mig for dens egen eksistens´ skyld og jeg føler en tilbøjelighed til at kunne tyde alt klart". Fernando Pessoa, Rastløshedens Bog, s. 23, sætning 5.
En typisk sætning fra en fremragende bog af den portugisiske digter, der skrev en enorm mængde digte og essays under næsten 100 semi-heteronymer

Tak for de fine citater, og lad der endelig komme flere.

Hvis jeg skulle kommentere jeres andre citater lidt, så er det (jvf. Sidsels citat) egentlig ikke så mærkeligt at man i klassikken måtte tænke fossiler som en slags indforstået Guds egen hemmelighed, selv om det jo er sjovt med den antropomorfisering der ligger i at Gud skulle have sin egen lille samling af fossiler at hygge sig med...

Torben Kallesøes citat peger på en vigtig sammenhæng, nemlig den at pornografi ikke så meget er sanselighed som varegjorte kroppe, og at internettet ikke først og fremmest blev den utopi om fri information som mange håbede på midt i 90erne. Og så alligevel: på trods af al kommercialiseringen er der faktisk plads til en masse debatter, tanker og kommunikationer som ellers aldrig ville være fundet sted. Eksempler fra min egen lille weblog kunne være Dogville-diskussionen eller Kreationisme-diskussionen, eller bare det at man får kommentarer fra folk man ikke kender personligt, som fx netop Torben Kallesøe, som jeg ikke kender som andet end den danske blogger i Norge. Eller den 14-årige dreng som i dag med sin kommentar satte overvejelserne om meningen med livet i perspektiv!

Ulriks Joyce-citat får en helt særlig drejning når det tydes i forhold til Joyce og modernistisk litteratur i almindelighed. I stærk kontrast til den monstrøse teoretisering Joyce (ganske selvforskyldt) har været udsat for. Jeg ser det som en vigtig mission at understrege det hverdagsligt-sansende hos Joyce, hvad jeg forsøgte i min lille klumme om Ulysses i Politiken for et par år siden.

Og endelig Frodes fine Pessoa-citat, som jo fortæller hvad denne leg handler om: at zoome ind på detaljer og lade dem tale så meget desto mere.

Jeg har lige gentaget manøvren med en John Cage-bog ovre på Frodes weblog

Ja jeg rækker altså lige hen OVER en stabel ASP-bøger og slår ned i anden række, - øverst!

"Aerial vision has not given rise to new geometric forms abstractly conceived by being viewed from above."

"The AVANT-GARDE in RUSSIA" (MIT 1980)

Måske forstået som f.eks. Malevichs Sorte Kvadrat som en endelig, men ubestemt, figur udspændt mellem 2 sæt af parallelle linier der skærer hinanden vinkelret samtidig med at det ene sæt rammer en horisontlinie vinkelret (i ét punkt) og det andet sæt rammer samme linie (igen i ét punkt) f.eks. uendeligt langt ude til venstre (da parallelle linier mødes netop i det uendelige). Og voila - et kvadrat er født.

Og så skriver Patricia Railing i øvrigt meget bedre om disse plangeometriske aspekter hos Malevich.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2