« Nyt på Det spekulative øre - Adorno, Descartes, Einstein og Nietzsche | Forside | Eksploderende skrubtudser »

12.04.2005

Avantgarde-sol

At avantgarde-begrebet er ved at være godt udhulet, har været en kendt sag længe, men at det skulle have bredt sig til solarie-verdenen kom alligevel bag på mig. I Sun-On på Jagtvej kan man vælge mellem Classic og avantgarde-sol, og avantgarden er naturligvis dyrest.

Avantgarde 1.JPG

For nylig havde jeg mit kamera med da jeg passerede skiltet og tog et par billeder til at dokumentere avantgardens fremmarch ind i brunhedsindustrien.

Avantgarde 3.JPG

Man forestiller sig katalogteksten til dette kunstværk:
"Ud over at tematisere avantgardens tvetydige forhold til den kommercielle verden har Sun-ops værk klare referencer til popkunsten i det reklameagtige design, der dog er så vulgært at der samtidig lægges en distance til reklamens kulørte æstetik. Dermed tvinges beskueren til at reflektere over reklamens og kunstens vilkår i det postmoderne samfund.
Samtidig er der en vis kontrast mellem det kulørte i plakaten og det trashede, arte povera-agtige stativ det står på. Hermed gøres beskueren opmærksom på det industrielle forfald i en postindustriel tid samt i videre forstand på livet og døden og det der kommer imellem: forfaldet."

Måske står vi over for et neo-neo-avantgardistisk hovedværk?

Kommentarer

He. :-) Det er den sejeste kulturformidlingstekst jeg længe har læst.

Jeg synes det er endnu mere foruroligende at der står "Ta alt den alm. sol du kan for kun 228,-"


- jeg vil gerne have det der månedskort til den almindelige sol!

- Så gerne, du kan bare tage en liggestol i baghaven, og vente på den!!

Herligt 'piece'. Måske begyndelsen på den udvikling, som nødvendigvis måtte komme: Udhulningen af de intellektuelles magt gennem populariseringen af deres helligdom, sproget. De naturvidenskabelige gloser har længe været under angreb i f.eks. reklamer for cremer ("indeholdende det nye enzym 2-tetra-dioxychlorpermanganat, der går i dybden og blah og så videre"), og nu kan man vel næppe høre om kemiske reagenser uden samtidig at se for sig en femtenårig pige uden rynker smøre stadset i hovedet. At turen nu er kommet til humanioraens abstrakter er for så vidt retfærdigt nok. Snart vil alle vore - tidligere for lægfolk så uforståelige - gloser indgå i folkeskolens diktater. De vil blive ladet med nye betydninger, og ingen vil længere kunne bruge ordene, har man stadig et ønske om at udtrykke sig præcist. De immaterielle magtstrukturer, der i samfundet konspiratorisk arbejder på at gøre vor verden endnu mere illusorisk, end den i forvejen er, har i poppen og reklamen hvervet sig de perfekte våben. Når Britney Spears synger: "My loneliness is killing me", er da det ikke poesien, inderligheden og den menneskelige følsomhed, der angribes og udvandes for aldrig at kunne bruges oprigtigt igen? Og nu dette skilt... Bevægelsen går asymptotisk mod den totale udslettelse af alle udtrykte væsentligheder og måske derfor mod alt væsentligts ophør. Snart vil intet være tilbage. Altså, måske.

Om jeg havde forventet hvad? Det med BT eller det med H.C. Andersen-showet? Ingen af delene overraskede mig, men, naiv som jeg er, håber jeg jo til stadighed på det bedste og bliver derfor ustandseligt skuffet. I weekenden er der dog EN-koncerten, og den tror jeg holder hele vejen. Hej haj.

Ja, man kunne jo tænke videre i hvad industrien og reklamebranchen kunne bruge af KUA-udtryk. Vi har allerede set hvordan "kafkask" og "postmoderne", "surrealistisk" og "dekonstruktion" er blevet folkelige udtryk.

Man forestiller sig nu fænomener som
Rejseselskabet "Postkolonial Globalisering"
Damebladet "Alt for Postfeministerne"
Sladderugebladet "Visuel Repræsentation"
Parfume- og kosmetikmærkerne "Phenoménologique" og "Kristeva"
Mandebladet "Fallocentrisk diskurs"
Cigaretmærket "Autonomi"
Slikbutikken "Lystprincippet"
Shawarma-stedet "Den subalterne Anden"
Pladeselskabet "Adorno Records"...hov, det eksisterer jo allerede!

...find selv på flere.

LOL!

Jeg ser det mere som om reklameverdenen omsider skyder tilbage på kunstverdenen (som jo har været med til at give den et dårligt omdømme) ved at undergrave dens floskuløse udtryk. En slags omvendt, omvendt ironi, om man vil. Det mangler dog, at de sætter "avantgarde" i anførselstegn.

Apropos:

Jeg læste forleden dag, at de udstillede sværddragere i blendere havde fundet vej til en blenderreklame, og at den kunstneren bag den oprindelige udstilling havde lagt ophavsretssag an.

Apropos:

Jeg læste forleden dag, at de udstillede sværddragere i blendere havde fundet vej til en blenderreklame, og at den kunstneren bag den oprindelige udstilling havde lagt ophavsretssag an.

Intet nyt under solen.

Á pro pos ting i blendere, så havde Kim Schumacher tilbage i 1985 i sit musikprogram (sorry, er lige lidt for ung til at kunne huske den præcise titel, så det må jeg frastå fra) allerede 2 fisk svømmende i en blender. 15 år efter er der så en kunstner, der laver det, og det vækker kæmpe postyr.

Eller gik jeg IGEN glip af noget ... ?

Det skal nok passe. Det var BT der skabte skandalen om Evarristis "Helena" (i folkemunde kaldet "fiskene i blenderen"). De elsker den slags.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2