« Pif Paf Puf | Forside | Intelligent design (igen) »

20.10.2005

Bibelens promovering af frugt og anden tælleprås

Er Bibelen fuld af nedladende omtale af frugt og derfor dadelværdig? Eller er Bibelen omvendt én lang reklame for frugt og derfor dadelværdig? Dette spørgsmål har optaget de største filosoffer og teologer i adskillige minutter, og jeg tilhører utvetydigt den sidstnævnte skole.

Bibelen satte gang i den frugtpromovering som fx Ritt Bjerregaard stadig høster godt af. Og netop æblet hører til det helt store bedrag: enhver kan forvisse sig om at der ikke er nævnt noget æble i syndefaldsberetningen [1 Mos 2-3], men blot en anonym frugt. Ikke desto mindre kolporteres myten om at Eva spiste et æble overalt af æbleindustrien. Det må snart høre op!

Denne diskussion kører nu ovre på Tællepråsen, hvor jeg har et længere indlæg om Bibelens frugtpromovering i forlængelse af NEFAs ukritiske tilslutning til det modsatte synspunkt. Og selv om det måske ikke skal tages alt for alvorligt, så er alle de bibelske henvisninger autentiske. Tjek selv!

Og lad mig da benytte lejligheden til at hylde Tællepråsen, som er et sidespor (eller efterhånden hovedspor) på Lars Hvidbergs weblog. Læs fx den politisk korrekte version af Fyrtøiet, læs om forskningen i gnuer og om filmskabere som Wolfgang Ohm.

Kommentarer

"ikke tages alt for alvorligt"... min herre, De er vanvittig! Deres vantro og frugtfjendtlige holdninger vil komme dem dyrt at stå.

Med handsken kastet,
NEFA

De kan bare komme an, hr. NEFA, jeg ved godt at De er i lommen på frugtmafiaen. Vi må kæmpe på argumenter. Hvis De har nogen sådanne vil jeg med glæde refutere dem.

Jeg kan nu forstå at NEFA er hasteindlagt med nervesammenbrud , og jeg håber virkelig ikke at det er min skyld. Jeg har hele tiden insisteret på at vores duel skulle gå på argumenter, og trods mine stærke uenigheder med NEFA når det kommer til frugt har jeg altid respekteret ham som en gentleman.

At det så er kommet frem at han nok faktisk havde relationer til frugtindustrien (som jeg havde på fornemmelsen) må historien dømme ham på.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2