« Den beroligende støj | Forside | Bureaukratisk catch 22 »

29.11.2005

Mine egne radiostationer

Jeg har nu oprettet mine egne radiostationer. Jeg vælger ikke selv de enkelte numre, men mine stationer spiller i udgangspunktet musik efter min smag - ud fra mine anvisninger og namedrops. Det er det nye hotte på nettet, og det hedder Pandora - måske fordi man ikke selv styrer hvad der kommer ud af æsken når man åbner den?

Den første af mine stationer hedder Sangild mix, og spiller forskelligt blandet efter min smag. (Man kan dog ikke spille kompositionsmusik på Pandora, så det er ikke med).

Den anden går målrettet efter electronica, og hedder derfor Electronica Sangild.

Og nu en tredje med jazz i området omkring Coltrane, Davis, Mingus, Dolphy etc. - den hedder naturligvis Jazz Sangild

Opdatering 30/11: jeg har også lavet en rock-kanal, en støjmusik-kanal og en amibent-kanal og en kanal med alternativ hip hop. Sikke det går!

Lyt til mine kanaler og rapportér gerne her hvad der sker på dem og hvad du synes om det.

Jeg kunne forestille mig at tilføje flere specialkanaler, men nu skal jeg lige prøve det af. Eneste minus indtil videre er at man skal leve med reklamebannere (eller også betale). Men det er sådan set fair nok. Jeg betaler ikke indtil videre - jeg skal lige se hvor meget jeg bruger det.

Lidt mere om hvordan det virker: så vidt jeg har forstået konceptet har nogen (?) siddet og beskrevet de enkelte numre, og der spilles således musik der har rent musikalske fællestræk med det man selv har foreslået som sit yndlingsmusik - uden hensyntagen til ophav, salgstal og ekstramusikalske grupperinger. Det skal vise sig hvor langt den metode holder, men indtil videre er jeg ganske imponeret. Pointen er jo bl.a. at man kan opdage musik man ikke kendte i forvejen. Og jeg har allerede købt en CD med Twine efter at have hørt dem på min egen radiostation.

Og så interesserer det mig også rent fagligt hvordan de har gjort det, da det at sætte præcise ord på musikken er noget jeg snart skal til at arbejde med rent teoretisk - at opsætte en model for betydningsdannelse i og beskrivelse af elektronisk musik.

Kommentarer

Det er jo fantastisk, som det tilsyneladende virker med at få valgt musik, som svarer til det, som man beder om.

Den eneste anke er, at det er lidt mærkeligt at skulle gøres til amerikansk statsborger for at få adgang til ydelsen. Jeg måtte angive en zip-kode i Washington DC for at kunne registreres.

Det er en ganske fremragende service, som kun er blevet bedre med tiden. Man opdager faktisk ret meget musik, som man ikke nødvendigvis kender så meget til.

Ang. nødvendigheden af at skulle lade som om, man er fra USA, så handler det ganske enkelt om licensformer. Pandora må kun streame musik i USA indtil videre.

Nu kan man virkelig sige "Sangild rocks!" ;-)

Jeg har nu tilføjet en rock-kanal, en ambient-kanal og en noise-kanal. Jeg tror nok de kommer frem når man klikker på en af de andre - ellers så sig til.

Det viser sig at der findes en anden lignende feature, nemlig
http://www.last.fm/
Denne bygger dog på den traditionelle anbefalingsmetode, hvor man får foreslået musik som andre der deler ens musiksmag også godt kan lide - altså et socialt snarere end musikalsk slægtskab. Det er naturligvis et lettere system, og det er brugt mange steder (fx Amazon), men det lider af nogle problemer. For eksempel vil meget populære ting ofte blive foreslået (fordi mange i forvejen nævner dette), og der vil derfor muligvis være en større centripetal bevægelse ind mod mainstream. Desuden kan der ofte opstå forvirring hos den slags databaser, fordi man kan lide noget bestemt musik af vidt forskellige grunde. Men frem for alt mangler det jo dette fascinerende projekt som Pandora bygger på: The Music Genome, hvor hvert enekelt nummer får sin egen individuelle, musikalske beskrivelse.

Jeg har nu også tjekket Last FM ud (link ovenfor), og den er anderledes på flere andre punkter. Man downloader et program, og det lader til at det almindelige er at lave midlertidige stationer ud fra ens umiddelbare indskydelse, og ikke at dele dem med andre. Men alligevel er der vist muligheder for noget i retning af Pandora, jeg har bare ikke gennemskuet det endnu. Opdatering følger.

Jeg glæder mig mest at alt til modellen for beskrivelse af elektronisk musik. Så kan jeg endelig trække mig tilbage til mit imaginære hus på landet :-)

Det er ret interessant med den slags noget-der-ligner-radiostationer. Det lader bare til at de beskrivelser der ligger til grund for valget af musik, kunne være formuleret på en million andre måder, hvilket vel så bare er en forudsætning for at lave sådan en tjeneste.

Ville et studie i sprogliggørelse af musik ikke blive til et studie i metaforer? -en blød klang, en skarp tone og den slags?

Jo, på sin vis - eller rettere: i sammenhængen mellem musikalske fænomener og de metaforer der kan bruges om dem. Det er en lang historie, men den skal nok blive fortalt. Jeg vil i hvert fald give mit bud.

En fin detalje ved Pandora er sproget i brugerfladen. Endelig et program der er høfligt! Det beklager hvis der er et navn det ikke kender, det "glæder sig" over når man markerer at der er noget man synes er godt - og frem for alt: når det bliver forsinket i en handling man har bedt om undskylder programmet og siger direkte "It's my fault"!!!

Her kunne Microsoft og andre lære noget. Det sidste man har brug for når ens computer opfører sig tåbeligt er en ubehagelig lyd og en arrogant eller uforståelig meddelelse med en undertone af at det nok er brugeren der har gjort noget forkert.

Flere høflige brugerflader! Brugeren er som regel uskyldig.

Kommer du til at inddrage musikere i dit studie af musikmetaforer? Som tidl. udøvende er det min erfaring at f.eks. undervisningssituationen ofte strander på lærerens eller elevens manglende evne til at sprogliggøre - og at en god underviser og en god elev - og i det hele taget en frugtbar undervisningssituation er båret af sproglig kompetence for begges vedkommende.

Mikkel, jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Jeg tror ikke at der er nogen af mine studerende eller mine læsere der vil beskylde mig for sproglig inkompetence - tværtimod, jeg lærer bl.a. netop mit hold i elektronisk musik at sætte ord på musikken. Hvordan skulle jeg "inddrage musikere" i den sammenhæng? Er du sikker at på du ved hvad du taler om her?

Ja, jeg er sikker på at jeg ved hvad jeg taler om. Men jeg udtrykte mig måske uklart - jeg kan heller ikke forestille mig at nogen skulle beskylde dig for sproglig inkompetence - jeg taler om undervisning af udøvende musikere. Jeg har selv været udøvende klassisk musiker, og der foregår hovedfagsundervisningen én underviser til én elev, og så er det jeg siger, at en vellykket undervisning i den henseende ofte står og falder med evnen til at sprogliggøre musikken og det underviseren evt. vil have eleven til at indse i forbindelse med det han har spillet for underviseren.

Jeg spørger så om du kunne forestille dig at indrage udøvende musikere, som med baggrund i ovenstående beskrivelse, må formodes at have en særlig kompetence hvad angår sprogliggørelse af musik. Jeg tænkte om du havde snakket med nogle konservatoriestuderende/undervisere (jeg skal understrege at jeg er ingen af delene)

Okay, men det kan jeg så svare klart nej til. Mit projekt handler om elektronisk musik, så jeg tror ikke det ville være relevant at inddrage klassiske musikere i den sammenhæng.
;-)

Til Last FMs fordel skal det siges at de har et langt større repertoire at udvælge fra end Pandora.

Så nu bruger jeg faktisk begge dele...

Interessant med disse selvvalgte kanaler ;-), vi har også planer om at åbne 4 streams på
Musikplaneten.dk
, hvor den ene bliver en electronica kanal. Vi har endnu ikke nok ambient til at oprette en stream, men med tiden vi vil oprette mange flere specifikke streams. Vi skal helt sikkert tage individualismen i betragtning, for det er sikkert at indholdet bliver bedre jo smallere en målgruppe man har, og jo mere nichepræget man fokuserer - det er nærmest en naturlov.

Kig endelig forbi vores site hvor du også kan downloade al musikken gratis.

yep last.fm kan jeg helt klart anbefale. Takket være den lærte jeg M83 og Dälek at kende.

mvh

Mads http://www.last.fm/user/mads664/

Jeg har været Dälek-fan lige siden jeg hørte dem første gang for to år siden. Det er det bedste hiphop-band nogensinde, og de fik mig til at lytte til genren igen - dvs. den alternative hiphop, som også tæller Cannibal Ox, Saul Williams, Sole, Antipop Consortium, cLOUDDEAD, Madvillain, Man's Best Friend etc. etc.

Men Dälek overgår dem alle.

(Jeg har længe villet skrive et indlæg om alternativ hiphop, men det har grebet om sig, og vil kræve meget. Nu slap der lige en hurtig kommentar ud).

bukker og takker for namedroppingen ... der er helt klart en del bands jeg lige skal hører ;-)

Jeg har savnet noget ordentligt hip hop længe istedet for alt det der macho hip hop som tæver løs på MTV.

Mads

Pandora ok! Men den indeholder vist kun amerikansk musik ikke?
Vil da osse prøve last.fm

Nej, Pandora spiller skam også europæisk musik. Men vægten er nok på det amerikanske.

Glimrende link! Steve Krause går virkelig i dybden med sammenligningen. Dog er der én ting som han enten glemmer eller som jeg ikke har forstået ved Last FM:

Når jeg benytter Last FM skal jeg indtaste et bandnavn, og så kører den, og jeg kan tilsyneladende ikke taste flere bandnavne ind, ligesom jeg ikke kan vende tilbage. Jeg skaber altså ikke en kanal, men får musik der minder om ét navn som jeg har tastet. Det ser jeg som en stor begrænsning.

Hvis der er noget jeg har overset, så lad mig det endelig vide.

Hej Torben. Jeg har brugt din weblog til mangt og meget og fået en masse inspiration til gode opgaver. Faldt over en artikkel om Pandora i avisen sidste søndag. Systemet fascinerer mig, men åbner også op for en del problemstillinger. F.eks. mener jeg, at smagen helst skal funderes inde i dig og ikke komme til dig ude fra verden. Vi stiller os ikke længere kritiske overfor den musik vi får serveret, men æder den råt eftersom en maskine siger os, det er godt. Desuden afmystificeres kunstneren som geni. Hvis du taster din yndlings kunstner ind og pludselig får tilbudt musik af 400 andre kunstnere der lyder ligesådan, synes jeg kunstneren hives ned på et niveau der ikke er vedkommende værdigt. Måske er jeg naiv? Vil høre dig om du vil være mig behjælpelig med at finde en teori jeg kan sidestille med casen pandora? Tænker lidt på noget smagsteori, men ved ikke helt hvor jeg skal starte.

Hej Rune, jeg skal forsøge at svare på dine spørgsmål:

1. "Smagen helst skal funderes inde i dig og ikke komme til dig ude fra verden":
Her er jeg tredobbelt uenig. Hvorfor skal den dog det? Og hvordan skulle den kunne det? Er din musiksmag opstået i et vacuum? Det tror jeg ikke på. For det første: Man er nødvendigvis påvirket af den kultur man befinder sig i, de mennesker man kender og omgås og den musik man præsenteres for. Det betyder jo ikke at man nødvendigvis derfor ukritisk overtager sine venners musiksmag, og folk som går op i musik formår jo at mærke efter hvad der rykker for dem. Skulle man tage konsekvenden af hvad du siger, skulle man aldrig høre musik, for så bliver man jo påvirket udefra, og dermed er det umuligt at danne sig nogen som helst musiksmag. For det andet er det vel ikke specielt ønskværdigt ikke at være i en (kritisk) dialog med den musikkultur der omgiver én. Hvad er det særligt fantastiske ved en subjektiv smag som "kommer indefra"? Så ud over at det ikke giver mening, kan jeg heller ikke se hvorfor det skulle være ønskværdigt. For det tredje er pointen med Pandora netop at du kan lære mere musik at kende som ligger inden for din allerede definerede smag. Det er jo netop dig som sætter rammerne for din radiostation, og derfor kan du rendyrke din kræsne smag så meget du vil. Så snart der er et nummer som ikke passer ind, vender du tommelfingeren nedad, og så går den videre til næste nummer og spiller ikke flere der minder om det!

2. "Vi stiller os ikke længere kritiske overfor den musik vi får serveret, men æder den råt eftersom en maskine siger os, det er godt":
Det tror jeg ikke på. Jeg æder i hvert fald ingenting råt, men er uhyre kræsen hvad musik angår. Og igen: Pandora serverer ikke noget råt, du bestemmer så at sige selv menuen, og derved adskiller den sig fra fx kommercielle radiostationer, der spiller hvad de store pladeselskaber dikterer. Jeg kan altså ikke se at denne indvending har noget med sagen at gøre. Og at det er en maskine kan jeg ikke se er relevant. Den er mere kreativ end de fleste menneskelige, kommercielle radioværter, der blot er tomme redskaber.

3. "Desuden afmystificeres kunstneren som geni. Hvis du taster din yndlingskunstner ind og pludselig får tilbudt musik af 400 andre kunstnere der lyder ligesådan, synes jeg kunstneren hives ned på et niveau der ikke er vedkommende værdigt":
Jamen jeg vil meget gerne have afmystificeret kunstneren som geni. Det er en romantisk konstruktion som ikke er til at bære, og at mystificere og idolisere de store genier har ikke ført meget godt med sig.

4. Smagsteorier: Jeg er ikke så velbevandret i moderne smagsteorier, da jeg er mere interesseret i kunst end i smag, som ret beset må være en sociologisk kategori. Men Pierre Bourdieu kunne være et sted at begynde. Han har skrevet bogen "Distinktionen", hvor han undersøger smagsdomme om musik. Jeg vil staks sige at jeg finder hans teori problematisk og reducerende, men den er meget berømmet og sikkert et godt sted at begynde. Læs ham kritisk!

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2