« ATS - At tænke sig 2005 | Forside | Adorno-rap »

08.01.2006

Service er et vidt begreb

Jeg vil blive ved med at fortælle om telefirmaernes groteske dumheder indtil de lærer det. Så her kommer den fantastiske historie om et firma som sender deres tekniske medarbejdere ud at forringe TV-signalet.

Jeg har tidligere nævnt telefirmaet ComX i forbindelse med catch 22-problemer. Nu er der mere knas. Ikke direkte et catch 22, men absurd og kafkask nok til at fortjene at blive fortalt offentligt.

ComX står blandt andet for vores TV-forbindelse. Det fungerede perfekt - lige indtil ComX 's egen service kom ud for en uge siden og ødelagde det.

Vi havde skriftligt fået at vide at de skulle komme. Vi skulle derfor være hjemme mellem 8 og 16, så de kunne komme forbi.

(Første gang vi skulle være hjemme mellem 8 og 16 kom de forbi og borede et hul og gik igen. Det tog 40 sekunder. Jeg spurgte om de ikke skulle lægge kabel i, som de havde stillet i udsigt, men de havde ikke lige kablerne med. Så dem måtte de komme med en anden dag hvor vi skulle være hjemme mellem 8 og 16. Nå, fred være med det. Dette skal handle om noget andet.)

De sagde at der var problemer i hele opgangen med for dårlig billedkvalitet på grund af signalets styrke.

Jeg sagde at vores TV-forbindelse fungerede perfekt. Jeg viste manden fra ComX det, og det kunne han godt se, men det kunne ikke være rigtigt.

Han målte at den ikke burde fungere ordentligt, for der kom et for højt lyssignal ind i vores antennestik. Derfor satte en en ny antennedåse udenpå.

Så blev billedkvaliteten dårligere. Det fortalte jeg manden. Han kunne godt se det, men det skulle være sådan, sagde han.

Problemet var at der tidligere havde været byttet om på TV- og radiosignalet af de klamphuggere fra samme firma der havde installeret antennestikket, forklarede han. Men det skulle jeg ikke bekymre mig om. Han ville nemlig bare senere på dagen smide en tredje antennedåse ind af min brevsprække som jeg så selv skulle sætte uden på de to andre, så ville det gå tilbage til den kvalitet som det var før han kom og "forbedrede" det.

Men det gjorde han ikke. Vi har endnu ikke fået vores gode TV-signal tilbage. Der er lidt sne hen over billedet, og det er ikke særlig rart at se på. Og frem for alt er det irriterende at det er firmaet selv der har forringet signalet under dække af at forbedre det.

Men så skal jeg vel bare ringe til ComX's kundeservice og vente i 20 minutter og så brokke mig? Ja, men det er ikke så enkelt, for vores telefon virker heller ikke. Hvem står for vores telefonforbindelse? Nå ja, det gør ComX!

Jeg har sendt dem en email for nogle dage siden. De har ikke svaret.

Jeg er træt.

TrackBack

Listed below are links to weblogs that reference Service er et vidt begreb:

» Jobvejledning ad absurdum from Torben Sangilds weblog
I den lange række af bureaukratiske absurditeter man udsættes for (fra både det private og det offentlige) må turen være kommet til den del af statsadministrationen som tager sig af arbejdsformidling, dagpenge og den slags. Et umiddelbart kedeligt... [Read More]

Kommentarer

"Jeg vil blive ved med at fortælle om telefirmaernes groteske dumheder indtil de lærer det."

Jeg tror ikke det er derfor du gør det. Hvis du ville have de skulle lære det, er du bedre stillet, med at indgive en klage til det teleselskab det drejer sig om.

Jeg tvivler på at de læser med her - medmindre du altså mailer dem med adressen :)

Michel: For det første er det ikke rigtigt at det er effektivt at klage. De er kolde i røven. For det andet har det tidligere her på bloggen vist sig at man snarere kan få dem til at reagere ved at skrive om dem.

For det tredje misforstår du mig hvis du tror at jeg tror at jeg kan ændre telebranchen ved at skrive om deres tåbeligheder. Jeg siger at jeg vil blive ved at skrive om det indtil de lærer det. Det er en fyndig formulering, der ikke betyder at de lærer det bare jeg skriver på min blog, men at jeg vil blive ved så længe de opfører sig dumt og absurd over for deres kunder (in casu mig). Om det så skal være i al evighed.

...og den primære grund til at skrive disse ting er (som nævnt i et tidligere indlæg) terapeutisk. Jeg får det bedre når jeg fortæller om hvordan de behandler mig.

Og samtidig kan jeg så håbe at det har en lillebitte potentiel effekt hvis jeg og andre bloggere bliver ved med at fortælle den slags og nævne alle de tåbelige firmaer - og måske igen og igen nævne den eneste undtagelse, nemlig Telmore, der har en fin kundeservice. Hvis vi bliver ved at råbe at de andre firmaer er dumme og at de kunne lære noget af Telmore, kunne det jo være at andre firmaer ville overveje også at satse på kundeservice som en del af deres strategi. Måske ville det endda kunne betale sig for dem?

Det er skægge og interessante historier du kommer med, Torben. Så er det ligegyldigt om de er terapeutiske eller ej... hvornår kommer dine bureaukratiske trængsler i bogform?

Opdatering: Jeg har fået en email fra ComX. Der står at de beklager ulejligheden men at jeg "må afvente og have tålmodighed".

Jeg venter og venter og der er snart gået tre uger med sne på skærmen - påført af min teleudbyder.

Hej Torben

Gode og underholdende historier du fortæller

Jeg har skrevet lidt på min egen blog om et eksempel på bureaukrati som ikke lægger hindringer i vejen for folk, men tværtimod fremstår som velvillig og - vil jeg sige - overemsig service som jeg ikke har bedt om og faktisk helst er fri for. Det er også en vinkel på at service er et vidt begreb. Se hér: http://www.groveloejer.dk/kjerulf/2006/01/bureaukrati_som_overdreven_service.html#more

Opdatering: Jeg har i første omgang ventet tålmodigt, som jeg fik besked på.

Efter tre uger skrev jeg en rykker-email, og ventede en uge mere, hvorefter jeg fik svar om at teknikerne var blevet rykket. Et par dage senere blev jeg ringet op af en flink mand fra ComX, der sagde at de ville komme ud og kigge på det på tirsdag og at jeg skulle være hjemme der. Det har jeg så fået arrangeret så jeg kan være hjemme tirsdag.

I dag, mandag, blev jeg så ringet op med beskeden om at jeg slet ikke har ret til at få service på mit fjernsyn, fordi de slet ikke leverer TV-forbindelse endnu. (Og det var dybest set en fejl at der overhovedet var kommet nogen teknikere ud i første omgang). Så det var også en fejl at nogen havde aftalt at komme ud på tirsdag.

Forvirret? Det er jeg også!

Altså: det tv-signal jeg modtager fra ComX's boks leverer de ikke. At vi har sagt et andet abonnement op for længe siden fordi vi havde en aftale om at ComX skulle levere vores TV er så åbenbart en anden snak.

Fordi ComX ikke leverer TV-signalet som kommer ud af deres boks har jeg heller ikke ret til den service jeg har fået. Med andre ord: jeg havde ikke ret til at der kom en tekniker ud og forringede signalet! Og jeg har dermed heller ikke ret til at få en tekniker ud for at forbedre det.

Hvorfor leverer ComX så ikke mit tv-signal? Jeg ved det ikke. Det er vist noget med at de ikke har en aftale med TV3. Men jeg er ligeglad, jeg skal ikke have TV3. Jeg vil bare gerne have en tv-forbindelse med en leverandør der tager ansvaret og nogle teknikere der ser det som deres job at optimere service. ComX har da heldigvis også lovet at "der ikke går så længe" før de rent faktisk leverer det signal som jeg modtager og dermed også vil kigge på sagen. Hvor mange måneder det drejer sig om vil tiden vise.

Det var dog en utrolig historie. Hvad mon der sker, hvis du fjerner både antennedåse nummer 2 og 3, så der kun er den oprindelige med det gode signal tilbage? Når nu teknikeren, der installerede dem, slet ikke skulle have været der, kan de vel ikke tillade sig at brokke sig over det..

Hæ, ja, det kunne jeg jo gøre, men det tør jeg ikke rigtig. For det første er det teknisk kompliceret, idet tingene er boltet godt fast, og jeg vil i hvert fald være sikker på ikke at ødelægge noget. Desuden er installationen den samme som forsyner os med telefon og internet, og jeg er ikke meget for at løbe risikoen for at noget af det beskadiges nu det endelig kører.

Det hænger så sammen med den anden grund: officielt er hele installationen jo en forberedelse til at ComX faktisk vedkender sig deres rolle som leverandør af TV. Og når det sker har de lovet at komme ud og fikse det.

Er jeg for underdanig? Ikke når jeg henvender mig til kundeservice - der er jeg meget hård i tonen. Men jeg vil gerne spille efter reglerne, så de ikke har noget på mig. Derfor tøver jeg med at pille ved installationen.

Jeg ønsker bare så lidt bøvl som muligt. Men det er meget svært sådan som tingene kører. Eller rettere: ikke kører.

Opdatering: På trods af ovenstående opringning kom der alligevel en tekniker i dag, fredag (efter et par aflysninger). Han brugte 6 sekunder på at tage hin dims (der viste sig at være meget lille) op af sin lomme, sætte den på stikket og ønske mig en god weekend. Nu fungerer TV-signalet perfekt!

Hvorfor vi skulle vente 5 uger på det ved jeg ikke. Og hvorfor dele af virksomheden siger jeg ikke har ret til service, mens andre dele kommer ud og giver service (både forringelser og forbedringer), ved jeg heller ikke. Men måske hænger de to ting sammen. Altså: det tog så lang tid fordi firmaet ikke er enig med sig selv om hvorvidt de leverer mig et tv-signal eller ej.

Lad mig understrege at aftalen med ComX var at de skulle levere tv-forbindelse fra og med oktober 2005. Nu skriver vi februar 2006, og jeg vælger altså at se sådan på det at det signal som kommer ud af ComX-boksen er noget de leverer. Ingen andre vil i øvrigt tage ansvaret for det. Og nu fik jeg langt om længe min service!

Hej Torben

Er det en sådan boks her du har fået installeret:
http://gratishost.dk/uploads/trp01.PNG
?

Hvor i verdenen bor du ellers?

Den lille dims kunne jeg tænkte mig er et dæmpeled til singlemode fiberen, en sådan er hundedyr nok derfor de har ventet med at få sat den på. Men hvis det er tilfældet kan man undre sig over at dæmpeledet ikke er blevet sat på i krydsfeltet.

Ja, det er faktisk sådan en boks, men den dims jeg har fået sat på er vist blot en slags converter.

Nu viser det sig at ComX på intet tidspunkt har været i stand til at levere kabel-tv, idet de ikke har kunnet blive enige med Viasat om prisen for deres kanaler. Det undlod de behændigt at fortælle om for halvandet år siden da de tilbød os at levere kabel-tv, hvilket de altså stadig ikke har formået (bortset altså fra det som kom ind via deres boks, men som ikke officielt kom fra dem og som der kom en meget mærkelig service på). Det varede meget længe før vi fik noget som helst at vide om alt dette.

Situationen er nu den at der ikke længere kommer noget signal ind i vores stue - hverken officielt eller reelt, og vi er derfor tv-løse på ubestemt tid. ComX er løbet fra den del af aftalen der handlede om tv (resten angår telefon og bredbånd, som fungerer fint).

Rygter siger at ComX vil tilbyde os en anden leverandør og betale differencen. På den ene side: flot gestus. På den anden side: det manglede egentlig bare. Hvis vi i andelsforeningen havde vist at de ikke kunne levere det (åbenbart urealistisk billige) tv-signal ville vi slet ikke have lavet en aftale med dem.

Selv om der næppe er mange læsere der følger med mere vil jeg følge op på sagen - for min egen skyld såvel som for dokumentation til eftertiden.

Opfølgning ultimo april:

Når jeg logger mig ind på ComX's hjemmeside står der gudhjælpemig følgende besked:

Du har fravalgt TV løsning fra ComX Networks A/S.

Bortset fra at der skal bindestreg i ordet TV-løsning, så nej: jeg har tværtimod desperat forsøgt at tilvælge TV-løsning fra ComX!

Nu er der gået 7 måneder siden ComX skulle have leveret TV-signal. I mellemtiden er der sket mange mærkelige ting, men det er ikke kommet i orden. Til gengæld er der måske lyd for enden af kablet.

I dag fik vi en seddel ind ad døren hvor vi endnu en gang skal afkrydse hvilken TV-pakke vi gerne vil have. Og så lover ComX at de vil levere noget TV (helt officielt og forhåbntlig med relevant service inkluderet) fra og med 1. maj. Lad os se om de holder det.

Hej Torben!

Fint at du brokker dig over dit tv signal fra comx...men så vidt jeg er informeret er foreningen pr.01-05-06 gået på comx tv og først derefter burde der være klart signal da det er den oprindelige dato at foreningen overgår til comx tv...!!!!

I så fald er du blevet fejlinformeret, hvem du så end er (?). Den oprindelige dato var 15. oktober, som jeg allerede har nævnt flere gange. Derfor sagde vi vores daværende tv-abonnement op i efteråret.

Men det kan da give mig anledning til at gøre status:

Vi har nu fået officielt tv fra ComX. Det fungerer upåklageligt.

Det kommer over et halvt år for sent, og kommunikationen fra ComX har ladet meget tilbage at ønske. De har ikke selv kunnet levere tv-signalet på grund af uoverensstemmelser med visse tv-stationer, men har nu fået en anden udbyder til at levere det gennem ComX til samme billige pris.

Det er altså endt godt, men mange frustrationer kunne være undgået hvis ComX havde fortalt hvad der foregik - også til deres egne medarbejdere.

Da jeg læste dette indlæg i din blog, opstod der billeder i mit hoved, af Robert de Niro som oprørsk blikkenslager, jeg mener, telemontør, og jeg begyndte at nynne en melodi for mig selv:

"There's one thing I'm certain of
Return...
I will...
to old...
BRAZIL."

Gad vide hvorfor?

-Lasse

Hej Torben.

En udmærket side du har her.

Jeg kan kun tilslutte mig kritikken af ComX.

Jeg har en del gange været udsat for hverken at kunne ringe til dem (da deres telefoni-tjeneste ikke virkede) eller maile til dem (ditto for internet), og var dermed afskåret fra at gøre opmærksom på problemet. Alt imens de stolt påstod - på deres tv-kanal - at der ingen driftsforstyrrelser var.

Lige i øjeblikket mangler jeg firewall og antivirus - "leveret" af ComX i samarbejde med BullGuard - og fører en dialog med dem via (ja, rigtigt gættet!) INTERNET. Dialog og dialog - jeg har jo ikke fået noget svar endnu, men "det kommer".

Sjovt hvordan regningen fra dem altid opkræves rettidigt...

Ja ja, sådan er det. Der findes folk i verden der dør af sult, så vi skal ikke klage...

Men føj for en bandit-biks!

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2