« Musikmedienyt: Gaffapedia + musikpodcast | Forside | At miste musikken »

12.05.2006

Delebil

Vi har fået bil!

Eller rettere: vi har fået delebiler. Vi har meldt os ind i foreningen Københavns Delebiler, og det betyder at vi har bil når vi en gang imellem skal bruge en, uden at det koster os særlig meget. Både almindelige personbiler, stationcars, kassevogne og varevogne står til vores disposition. De står spredt rundt om i København og altså også 100 meter fra vores lejlighed. Når man bor i byen er der ikke den store grund til at have sin egen bil, og det er også dyrt. Delebilsordningen er derfor perfekt for os som cykler til daglig, men af og til kunne bruge en bil til at bevæge os længere ud og rundt og til at transportere ting.

Men hvornår kan det betale sig? En tommelfingerregel er at hvis man kører mellem 1000 og 15.000 km om året kan det betale sig at være medlem. Kører man under 1000 kan det betale sig at tage en taxi, kører man over 15.000 kan det betale sig at have sin egen bil.

Vi har brugt den for første gang i denne uge. Vi havde den i to dage, hvor vi skulle til min fars sølvbryllup og overnatte flere forskellige steder. Vi kørte i standardbilen, en ny VW Polo, og den kørte upåklageligt, ja, det var faktisk en fornøjelse. Så det kan anbefales!

Læs mere om Københavns Delebiler her.

Kommentarer

Min kone og jeg overvejer faktisk også i øjeblikket at melde os ind i Københavns Delebiler. Men det økonomiske aspekt er svært at hitte rede på.

Du skriver: "En tommelfingerregel er at hvis man kører mellem 1000 og 15.000 km om året kan det betale sig at være medlem".

Den har jeg hørt før, men hvilke udregninger er denne tommelfingerregel baseret på?

Vi har i øjeblikket en ældre bil, der er betalt, så vi betaler kun driftsomkostninger på den. Vi kører ikke meget til daglig, men tager på lange ture til Jylland (1.000 km pr. gang) ca. 10 gange om året. Plus det løse kommer vi op i nærheden af de 15.000 årligt.

Driftsomkostninger er desværre fra i år også begyndt at indbefatte udgifter til udbedring efter hærværk mod bilen. To gange har vi måttet skifte en fordør, fordi nogen havde for meget tid og for lidt fantasi.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvilken "egenbil" er tommelfingerreglen sat op i mod? En ny bil med deraf følgende afdrag? Til 100.000? 300.000?

Tak, om du havde nogle bud på dette.

Uha, altså jeg går ud fra at det er beregnet ud fra en eller anden gennemsnitlig bil, men jeg vil foreslå simpelthen at ringe til kontoret og spørge dem, for jeg ved det ikke.

Hej Thomas,

Tommelfingerreglen er baseret på typisk bilbrug og typiske biludgifter, alt inkl.

Men der er altid meget bedre at regne på et konkret exempel:

Hvis vi nu tager Lyngbydelebil.dk's priser, fordi de er de nemmeste:

10 weekendture, hver 2 døgn og 1000 km i en Punto:

2 døgn = 360 kr
1000 km = 1300 kr
Pris for en tur: 1660 kr
Pris for 10 ture som denne: 16600.
Dertil 1 års kontingent: 3600 kr
Pris ialt 20200 pr år.

Nu kender jeg ikke jeres bilbudget, men jeg vil oprigtigt tvivle på at I kan køre 10.000 km om året og stadig kun have udgifter på 15.000 kr - I må på jagt: Hvad har I glemt at medregne ?

Men regnestykket er en meget god illustration af at når man kommer over ca 10.000 km om året er der ikke længere nogen sikker besparelse - Ved festlige lejligheder siger vi at grænsen er 15.000, men det afhænger selvklart af kørselsmønster og andet godt.

Har I forresten overvejet at med delebiler kan I vælge biltype efter behov og humør - og have 2 biler hvis I en enkelt gang har brug for det ?

Hjalmar

Ja, det er gået op for mig at mange som sammenligner udgifterne glemmer at regne benzinen med. Derfor må det understreges at udgifterne til at bruge delebilen er inklusive benzin/diesel. Man betaler ikke en krone af benzinpriserne, men tanker op med et medlemskort til Statoil.

Man skal altså ikke kun regne ud hvad det koster at have en egen bil (eller leje den), men også hvad det koster at køre i den, hvis man vil sammenligne med delebilen.

Og i Københavns Delebiler er medlemsskabet 195 om måneden, dvs. 2340 kr. om året (en del billigere end Lyngby som angivet ovenfor).

Og Kbh delebiler koster så også 13000 kr. ekstra for de 10.000 km samt 400 kr. ekstra for weekendlejen... Så er det knap så sjovt at have sparet 1260 kr. i abonnement :-(

Det forstår jeg ikke, Jonas, hvad er det du taler om? Hvad er det for ekstra udgifter i forhold til hvad?

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2