« Adorno og den hårde mandetype | Forside | Musikalsk ligestilling som metafor »

12.08.2006

Bjørn Poulsen på Overgaden

Poulsen lille 1 (weblog).JPG

I går åbnede udstillingen "Longing for a Space Travel" med Bjørn PoulsenOvergaden. Bjørn Poulsen har denne gang lavet 4 værker - to flotte værker af ødelagte Margretheskåle og plastic bag plexiglas og to gigantiske, smukke skulpturer af lige så ødelagt billigt plastic fra legetøj, ikea-inventar, Silvan-udstyr og andet. (Se billeder nedenfor).

På udstillingen kører der en video hvor jeg værkstedssamtaler med Bjørn Poulsen om hans nye værker og om hvad kunsten kan. Den er filmet og redigeret af Inuk Høegh og varer over en time, hvilket nok er for langt for de fleste, men ideen er at man bare kan sætte sig så længe man nu har lyst og se et tilfældigt udsnit af samtalen. Først går vi rundt på værkstedet og taler vi om skulpturerne én efter én og går ganske meget i detaljer med dem. Til sidst sætter vi os ned og taler mere principielt om kunstens muligheder i dag og objektiv sensibilitet og den slags. Jeg har ikke fået den set i sin helhed endnu, men mit eget indtryk er at den er blevet ganske vellykket. Man kommer tæt på Bjørn Poulsens arbejdsproces og ideer og også i høj grad værkernes betydningspotentialer.

På 1. sal er der udstillinger med Claus Ejners absurde, satiriske tegneserier; med Katarina Elvéns nærbilleder af draperier fra Vertigo; og med Sofie Josefssons rustikke, skrabede, minimale interiør-maleri.

Så slå et smut forbi Overgaden på Christianshavn! Her kommer et par værkstedsbilleder jeg tog af Bjørn Poulsens ikke helt færdige værker:
---

Her er så et par halvdårlige amatørbilleder jeg tog på Bjørn Poulsens værksted mens skulpturerne kun var halvt færdige. Disse billeder yder slet ikke værkerne retfærdighed, men kan måske alligevel give en ide om dem.

Poulsen 1 (weblog).JPG

Et cool plexiglasværk.

Poulsen 2 (weblog).JPG

Et lille udsnit af en 17 meter lang skulptur

Poulsen 3 (weblog).JPG

Den halvt færdige plastic-klode, som vejer 200 kilo og fylder det meste af et rum. Den må gerne berøres, og det kan anbefales at sætte den i rolig omdrejning. Den er flottere i sin færdige version.

Poulsen 4 (weblog).JPG

Detalje af "kloden" [mit kælenavn for værket]

Poulsen 5 (weblog).JPG

Endnu en detalje af "kloden"

Kommentarer

Udstillingen blev anmeldt i Information i mandags under den fine overskrift: "Flyv mig til månen i en halv magretheskål".

Niels Boe Hauggaard skriver blandt meget andet:

"Stikkende, glidende, hakkende, smygende, boblende, kolliderende, snoende, drejende er blot et lille udvalg af ord, der beskriver Bjørn Poulsens farveskrigende skulpturer."

...og senere:

"I mødet med værkerne befinder man sig i en samtidighed af modsætninger, der konstant overblænder og overlejrer hinanden. Rester af konkrete ting bliver til rene billeder. Det banale, nære og hverdagslige gøres fjernt og fantastisk. Former, der i dagligdagen (bogstavelig talt) er sovset ind i formål, træder, ved funktionens "død ved kølle", frem i al deres ubrugelige synlighed med helt andre potentialer. Destruktionen af industriens masseproducerede genstande ligner ikke en bastant kultur- og forbrugskritik, for den tjener konstruktioner af mere romantisk art. Kunstneren taler med kunstteoretikeren Torben Sangild om dette og meget andet i udstillingens oplysende videointerview, der dog kunne være redigeret væsentlig strammere. 70 minutter er lang tid på en hård plastik(!)stol...

Væsentligst formår de dog i udstillingen at anskueliggøre deres emne, fordi den stående dialog mellem del og helhed udspringer i et plastikvokabular, som de fleste vil være fortrolige med.
Fra køkkenredskaber over stiksav til science fiction - det er i bedste forstand kunstrefleksion i samtalekøkkenhøjde."

Altså: Det er en god og tankevækkende video vi har lavet, men den er for lang hvis man skal se den fra ende til anden. Hertil må jeg svare at det er vi godt klar over, men det er heller ikke meningen at man skal sidde der så længe som anmelderen imponerende nok har gjort det - det er tænkt som en gå-til-og-fra-video.

Jeg skal ikke træde rundt i de praktiske omstændigheder og det lave budget, men blot nævne at det egentlig var planen at skære den ned til noget langt kortere, men at vi faktisk i den nuværende version ikke gentager os selv på noget tidspunkt og at vi syntes at det altsammen gav lige meget mening. Derfor besluttede vi at det kunne være bedre at se 7 minutter et tilfældigt sted i 68-minutters-versionen, som at klippe som gale og miste flowet i samtalen.

Hvis det stod til mig ville det være angivet på skiltet på væggen at det er en gå-til-og-fra-video, men det synes Overgaden (som i øvrigt er meget glade for videoen) vist ikke var en god ide.

Jeg kender godt den fatigue der indfinder sig under lange video-visninger på gallerier, men til gengæld har billedkunsten den fordel at man selv bestemmer hvor lang tid man bruger på de enkelte ting på en udstilling (modsat film, teater, koncersalsmusik etc.). De færreste har nok set den hele (jeg kender dog til enkelte ud over anmelderen) og det har jeg det fint med. Se så meget du orker - nogle ser 7 minutter, andre 23, andre igen 42, det er som det skal være.

Der er nu flere billeder fra udstillingen på Kopenhagen.dk

Og så blev udstillingen anmeldt af Mette Sandbye i Weekendavisen. Hun er begejstret, og skriver følgende om de to største værker:

"Begge er egentlig enkle former, der så samtidig sitrer og stimulerer til berøring og omkringvandren i kraft af al den plast, som han nærmest har moduleret dem op af. Begge er på én gang farlige, næsten truende i deres sprængladte energi - ikke mindst Tokyos huller truer med at søge udstillingsgæsten op, samtidig med at der er noget sjovt og hverdagsligt over dem, når man først begynder at gætte på, hvor det nu lige er, man har set materialet før."

Om videoen skriver hun: "Kig ind i biografen, hvor kunstneren oplysende og klart samtaler med Torben Sangild om de enkelte værker i en meget lang film, som man dog udmærket kan gå til og fra og bare nøjes med en bid af."

Hun har heldigvis forstået konceptet for videoen, som forklaret ovenfor.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2