« Rødby kan først erfares i det postmoderne - ?? | Forside | Bjarne Riis og doping »

23.05.2007

Adorno sniger sig ind på omslagsillustration

George Myerson har skrevet en lille bog, der hedder Heidegger, Habermas and the Mobile Phone. Den handler om den kommunikative situation i mobiltelefonens tidsalder set gennem Heideggers talende Dasein/tilstedeværen og Habermas' kommunikative handlen. Den er sikkert både klog og relevant, men jeg har ikke læst den, og det her handler ikke om bogens indhold, men om dens cover.

Adorno på cover.jpg

(Se evt. stor version af billedet her)

Kigger man på coveret ser man Heideggers ansigt i forgrunden. I midten er der et lillebitte billede af Habermas. Og ude til venstre er der så et langt større billede af Adorno! Adorno er indrammet af en strålekrans med pile der peger ud fra ham.

Jeg har lånt bogen på biblioteket for at tjekke om Adornos skulle spille en særlig rolle, men bare ikke var kommet med i bogens titel. Men nej, den handler udelukkende om Heidegger og Habermas, og så vidt jeg kan se nævnes Adorno ikke i bogen. Eller dvs. nu ser jeg at han nævnes s. 72 som Habermas' lærer ved siden af Max Weber, uden yderligere kommentarer. Men der står intet om Adorno i bogen.

Da jeg er af den opfattelse at Adorno er en større filosof end Habermas skal jeg ikke klage over hans markante plads på coveret, men når nu han ikke spiller nogen rolle i bogen er det måske lige lovligt meget credit at give ham. Så hvad er der sket?

Manden som har lavet coveret hedder Steve Rawlings. Jeg har ikke kunnet finde en email-adresse på ham (kun på hans agentur), så jeg kan ikke lige spørge ham hvad meningen er. Men lad os da gætte. Der er i hvert fald følgende muligheder (føj gerne flere til):

A. Steve Rawlings er en meget intellektuel illustrator, som har et helt særligt forhold til Adorno. Dette forhold er så stærkt at Han måtte sættes op på dette cover som det store, usagte bindeled mellem Heidegger og Habermas.

B. Det var oprindeligt planen at bogen skulle have været om både Adorno, Heidegger, Habermas, men det blev der ikke plads til på 80 sider, så derfor røg Adorno ud. Han ville alligevel næppe være den store fan af mobiltelefoni...

C. Kommunikationsproblemer mellem forlag, forfatter og illustrator gjorde at en fejl opstod. Den kunne de ikke nå at rette, så de tænkte: "Pis også! Nå, det er for sent at lave om, så vi må tage Adorno med. Det er der sikkert ikke nogen der opdager." Men dér gjorde de regning uden Torben Sangilds weblog, for hvilken intet emne er for småt til at blive endevendt i studentikose detaljer.

Kommentarer

Hvad med en blanding af a og c: Illustratoren har en forkærlighed for Adorno og redaktøren kender sikkert ikke meget til tysk filosofi...det sidste ville ikke
komme bag på mig.

Hvad med en blanding af a og c: Illustratoren har en forkærlighed for Adorno og redaktøren kender sikkert ikke meget til tysk filosofi...det sidste ville ikke
komme bag på mig.

Eller... Mulighed D: nogen syntes at Habermas er for grim med sin slet overskægsskjulte ganespalte til at pryde coveret, så måtte Adorno træde til på samme måde som Hollywoods body-doubles må træde til, når kropsdelene ikke sidder præcis som de skal.

Det vil så nok være første gang Adorno vælges på grund af sit udseende...;-)

Hum; det kan godt være, at Adorno ikke ville have været nogen større fan af mobiltelefoner - men det ville Heidegger jo næppe heller have været.

Nej, det har du naturligvis ret i; og det samme gælder sikkert Habermas, der som den eneste af de tre har haft muligheden for at forholde sig til fænomenet.

Nu har jeg ikke læst bogen, men den tager naturligvis udgangspunkt i kommunikation. Det er et nøglebegreb hos Habermas, mens Heideggers begreb om Dasein som talende åbenbart kan belyse samme.

Nu mener jeg vel egentligt også, at Adorno vil have sit besyv med, når det angår spørgsmålet om hvad kommunikation er for en størelse. Fx citatet her fra OD "Mennesker rejser på gummihjul strengt isolerede fra hinanden. Til gengæld er det der snakkes om i den ene enfamiliersvogn, blot det samme som drøftes i den anden. [...] Kommunikationen sørger for, at gøre menneskene ens ved at skilde dem fra hinanden." (OD s.223 i den danske 1972 udgave)

Illustratoren har en skjult lidenskab for Adorno, men har intet til overs for Habermas' - til tider - julbel optimisme, hvad kommunikationen angår. Derfor vil Illistratoren nuancere bogens udtryk...

Fed blog. Forresten: Jeg kan forstå, at der holdes øje med Adorno i alle medier. Er der i den forbindelse nogen der ved hvordan man får fat i en Adorno plakat. Altså sådan en til værelset der hjemme over sengen.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2