« Team Easy On indrømmer doping | Forside | Svindler skriver af fra Det spekulative øre »

05.06.2007

Taxa-firmaer i København

Jeg kører jævnligt i taxa da vi ikke rigtig har nogen bil. Og det er langsomt gået op for mig at forskellen mellem en god og en dårlig taxa-oplevelse ikke kun er et spørgsmål om at være heldig med den enkelte chauffør, men at der faktisk er store forskelle mellem de forskellige taxa-firmaer i København. Og det er dem dette indlæg skal handle om.

Jeg har 10 gange for mange siddet i en 4×35 med en trafikal psykopat der råbte af alle andre trafikanter mens han overtrådte samtlige færdselsregler eller et brokkehoved der med vanlig situationsfornemmelse tolkede mit forsøg på at kigge ned i en tekst som en invitation til at høre på alle hans frustrationer eller en ung fløs der synes at 120 er på én gang en passende hastighed til bykørsel og et passende decibelniveau for Radio 100 FM eller The Voice - og som man ikke skal forsøge at sige noget til, for så kan man bare blive sat af midt i et kryds på H.C. Andersens Boulevard. Eller en kombination af disse.

Jeg kan allerede nu røbe at vinderne af min lille undersøgelse er Codan og Taxamotor, mens den store taber er 4×35.

Jeg har i et par år noteret mig hvordan de forskellige taxa-firmaer klarer sig. Det er ikke nogen systematisk eller videnskabelig forbrugerundersøgelse, men blot et sæt erfaringer fra det virkelige liv. Du skal være velkommen til at bidrage med dine egne erfaringer.

Først må vi lige se på hvilke kvaliteter der udmærker et godt taxa-firma. Jeg går efter følgende kvaliteter – i prioriteret rækkefølge:
1. At chaufføren er høflig og venlig.
2. At chaufføren har situationsfornemmelse - herunder kan fornemme om man har lyst til at snakke eller ej og om man har lyst til at høre høj musik eller ej.
3. At chaufføren kører ordentligt, dvs. overholder færdelsloven og i øvrigt kører forsvarligt. At vedkommende ikke bliver sur hvis man beder vedkommende om at sætte farten ned.
4. At chaufføren har et minimumskendskab til Københavns gader og trafik.
5. At taxaen kommer nogenlunde til tiden. Og at hvis den alligevel ikke gør, at de så ringer og informerer én.
6. At der er en god telefon-service: kort ventetid og venlig betjening. Gerne særlige muligheder, såsom at kunne bestille en taxa med et samme automatisk. Evt. også en velfungerende hjemmeside.

Min egne erfaringer har bragt mig til følgende konklusioner:

4×35 lever højt på deres telefonnummer, men har ellers ikke meget at byde på. Mange af deres chauffører er sure og aggressive; de snakker hele tiden om hvor dumme alle andre er; de kører halsbrækkende og uden hensyn til hverken passagerer eller andre trafikanter; der er intet krav om at chaufføren skal kende byen og have hørt om fx H.C. Ørsteds Vej.

Jeg ved godt det ikke er alle chaufførerne i 4×35der kører som beskrevet – det er en karakteristik af deres samlede dårlige egenskaber. Men der er simpelthen for få der ikke passer på én eller flere af disse beskrivelser. Jeg kører ikke mere 4×35 hvis jeg kan undgå det.

Codan Taxi er generelt et godt selskab: flinke chauffører, der kører ordentligt og lader en være i fred hvis det er det man har brug for. De har også en god telefonservice.

Taxamotor er måske faktisk endnu bedre. Chaufførerne er til UG, og de har været til en særlig, intern prøve med særlige krav til kørsel og opførsel.

Jeg har ikke de store erfaringer med Amager/Øbro Taxa, men dem jeg har er, at de ofte kører råddent, så dem kan jeg ikke umiddelbart anbefale.

Så jeg veksler lidt mellem Codan og Taxamotor, men hælder dog en smule til Taxamotor. Som sagt vil jeg gerne høre andres erfaringer og indtryk af de forskellige firmaer. Det kan jo være at jeg har været heldig/uheldig.

Kommentarer

Nu har jeg ikke boet midt i København, men til gengæld har jeg kørt rigtig meget med Vest-Taxa, hvis det har interesse. Ganske godt selskab: Som regel flinke chauffører. Jeg har aldrig bemærket, at de manglede situationfornemmelse eller kørte råddent, så det må jo være fordi, de ikke har gjort det. Telefonisk bestilling går som regel fint, med enkelte grelle undtagelser, hvor jeg har ventet i kø i lang tid for derefter bare at blive afbrudt. Men det hører til undtagelserne. Deres computersystem husker ens telefonnummer, så man kan få en vogn sendt til sin bopæl ved blot at trykke på en enkelt tast, og man får en mms-besked, når vognen er på trapperne, afsendt personligt af chaufføren, så man ved, der er et menneske bag.

Jeg har desværre glemt at notere mig, hvilke selskaber, der stod bag mine dårlige taxa-oplevelser, så der er nok ikke den store ide i, at jeg fortæller om dem her. Jeg har dog aldrig været ude for noget så uhørt som det, cyclone bill fortæller om.

Jeg kan ikke rigtig kende det billede, som du tegner af 4×35, da jeg udelukkende kun har positive oplevelser med dem. I hvertfald når jeg har ringet og bestilt en vogn i forvejen, som her i tirsdags. Der kørte jeg med en tyrkisk chauffør. Det første han gjorde var, at undskylde det noget høje startgebyr på et par og 50,00,- kroner, som de har indført for, at få livet af pirattaxaerne. Det talte vi lidt om. Han kunne endda kende vejen ud til Amagerbio og spurgte om vi skulle tage den billige eller den dyre vej.

Han havde også fjernsyn i vognen og på den baggrund havde vi en samtale om de politiske forskelligheder mellem Danmark og Tyrkiet. En ganske interessant samtale.

Det er fint at du har den oplevelse, Kenni. Jeg selv har bare mange der går i modsat retning. For mange. (Se i øvrigt min lidt mere konkrete tilføjelse af 4×35-erfaringer i indledningen af indlægget).

jeg tror godt jeg kan garantere dig at dine negative oplevelser med taxi chauffører intet og jeg mener absolut intet har med hvilket firma de kommer fra. De skyldes udelukkende tilfældigheder. Jeg kender flere i branchen, bla mange fremmedarbejdere. De siger de har problemer med de yngere chauffører, særlig pakistanske. De er bange for ikke at slå til. Og ligeså snart der er noget hvor de føler de ikke er med, reagere de meget voldsomt. Hvad de ikke rapportere til deres vognmænd om danske kvinder der giver dem det ene tilbud efter det andet, også ellers er nogle ludere, der bare skal voldtages.
Jeg tror at de lider af en form for mindfreværdsfølelse, der kommer fra deres religion, hvor det kræves at de altid er ovenpå. Vel og mærke så vi andre kan se det. Trist trist trist

jeg er selv taxachauffør, og hvis vi skal tale om hvem der ikke ved hvordan man opfører sig, vil jeg sige at de historier man hører fra kunderne side er vand ved siden af det vi chauffører skal finde os at hører på. Men det gider ingen at hører på, taxa chauffører er bare anden rangs borgere ikke?
Jeg nævner lige et par eksempler, taxaen bliver bestilt men kunden har snuppet en anden vogn i mellemtiden. Hr Olsen's kone er død, og det skal chaufføren underholdes med, kl 3 lørdag nat skal en gruppe køres i byen, de får besked på at der ikke må drikkes i bilen, men trodser dette alligevel og taber flasken som går i stykker. en times rengøring uden fortjeneste.
Ja det er sørme hårdt med jeres historier, som sikkert er taget ud fra den blå luft, eller stammer fra mindre heldige oplevelser som der så er bygget godt på.

Poul: Der er altså tydelige forskelle fra firma til firma, måske fordi Taxamotor og Codan ikke ansætter alle, men kun folk som er i stand til at behandle deres kunder ordentligt. Og Taxamotor har deres egen efteruddannelse, og er måske endda hurtigere til at fyre chauffører der bliver klaget over. Jeg ved det ikke.

Hans: Du har åbenbart ikke læst mit indlæg ordentligt hvis du opfatter det som et angreb på taxa-chauffører og en negligering af vanskelighederne ved deres job.

Jeg er udmærket klar over hvor meget lort en taxa-chauffør må stå model til - jeg har selv en ven der var taxa-chauffør en årrække - så der er ingen grund til at opstille en konflikt mellem chauffører og kunder her.

Det eneste jeg gør er at påpege at visse selskaber er bedre til at give mig en god taxa-tur ved at have chauffører der kører og opfører sig ordentligt.

Og da jeg ikke selv hører til de kunder der brækker sig i vognen, driller chaufføren eller snupper en anden vogn, så synes jeg også sagtens jeg kan tillade mig at gå efter de gode taxa-firmaer og endda fortælle åbent om det.

Nej, jeg regner ikke taxa-chauffører som andenrangsborgere, og netop derfor forventer jeg at de opfører sig ordentligt, ligesom jeg forventer af alle andre førsterangs-borgere.

Jeg har ikke fortalt en masse historier taget ud af den blå luft - tværtimod har jeg holdt igen med dem, for at det ikke skulle fylde for meget, og alt hvad jeg har fortalt er den pure selvoplevede sandhed. Jeg har undladt at fortælle de værste - såsom den taxachaufføre der forsøgte at køre mig ned mens han gav mig fingeren, selv om jeg cyklede fuldt lovligt. Jeg har også undladt at fortælle skrækhistorier jeg har hørt fra andre.

Så hvis du vil gøre noget for taxachaufførernes rygte, så burde du måske undlade aggressive og umotiverede beskyldninger og i øvrigt glæde dig over hvis du er en af de mange taxa-chauffører der opfører sig ordentligt.

Lidt erfaringer fra "manden bag rattet.

Jeg startede med at køre taxi i 1995. Uddannelsen bestod i, at tage et erhvervskørekort, og så finde en vognmand at køre for.
Jeg fik hverken undervisning i hvordan man betjente udstyret i vognen, eller hvordan man behandler kunderne. Men jeg havde dog selv nogle ideer til det sidste punkt.

Det viste sig hurtigt, at de for det meste holdt stik. Jeg har i 12 år aldrig modtaget en klage fra hverken selskabet eller fra kunderne. Og selskabet har for mit vedkommende gennem alle 12 år været Taxa 4×35.

Hvorfor handler folk så som de gør?

Måske fordi de ikke tænker over dagen i morgen - eller på grund af manglende situationsfornemmelse, eller en kombination af disse.

Der bliver færre og færre kunder at køre med, og dermed bliver det sværere og sværere at holde en anstændig løn på en nogenlunde menneskelig arbejdstid. Mange chauffører køre vagter på 12 timer eller derover - hvilket bestemt ikke er særlig godt for trafiksikkerheden - det kan alle vist være enige om.

Selvom jeg hele tiden har gjort mit yderste for at give kunderne en behagelig tur i taxien, så er det faktisk yderst sjældent at en kunde har kommenteret kørslen, hverken positivt eller negativt - og selvom ingen her i debatten har beskyldt taxichauffører forat være andenrangsmennesker, så fornemmer jeg tydeligt at det er en meget udbredt holdning blandt de fleste taxikunder. Til dagligt, hvor de ikke har brug for en taxi, så er vi bare i vejen - og når de skal bruge en taxi, så er vi også nogle kvajpander der ikke kan komme til tiden, og kører ad helvede til. Tænk lige over hvor svært det er at komme igennem trafikken i det indre København næste gang i kører i privatbil derinde!

Taxibranchen er gennemreguleret, og også af denne grund er det blevet sværere at tjene penge. Man nedlægger holdepladser overalt i byen, og på andre holdepladser, som f.eks. i lufthavnen må man kun holde hver anden dag. Man har til gengæld indført en uddannelse som skulle lære chaufførerne at køre ordentligt og yde den service der burde være en selvfølge. Den virker bare ikke efter hensigten, hvilket tydeligt ses på den måde de nye chauffører optræder - også på holdepladserne. Derimod tror jeg de lære alle unoderne på disse kurser.

Jeg er nu selv stoppet som taxichauffør, jeg syntes simpelthen det blev for ringe. Lange arbejdsdage, lav løn og elendige arbejdstider. Skal man leve af taxijobbet, så skal man køre mindst seks dage om ugen, og det inkludere fredag og lørdag nat, hvor kundernes opførsel bestemt ikke lader noget tilbage. Man skal finde sig i langt mere end jeg kan acceptere.

Jeg er startet på en uddannelse som lokomotivfører hos DSB S-tog, og her har jeg faktisk to gange oplevet kunder som er kommet op til førervinduet og har kommenteret min kørsel positivt - til min kørelærers store undren. Det havde han aldrig oplevet før - så helt galt kan det vel ikke være med min kørsel, som jeg ikke mener er så forskellig fra den måde jeg kørte taxi på.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2