« De vrede mænd | Forside | Forklogskab »

08.08.2007

Elsk din kassemedarbejder

Det er næppe et spændende job at sidde ved kassen i et supermarked. Dette job, som en gang hed "kassedame", men som nu snarere hedder "ekspedient" eller "kassemedarbejder", er på ingen måde misundelsesværdigt. Det er monotont, stressende, lavstatus og dårligt betalt. Netop derfor bør man være fuld af respekt over for disse hårdtarbejdende mennesker, der dag ud og dag ind sørger for at vi andre bare kan gå ind i et supermarked og købe det vi vil have.

Ofte oplever man kunder som opfører sig yderst ubehøvlet over for kassepersonalet og giver direkte udtryk for at de synes det går for langsomt eller andre småting - på trods af at det er tydeligt at ekspedienten gør hvad han/hun kan.

For eksempel har jeg oplevet folk som i Netto bliver sure over at ekspedienten for at skåne sin ryg ikke læner sig forover for at række byttepengene helt ned for enden af båndet hvor der står en eller anden emsig forretningsmand og hidser sig op. Det er altså kunden som enten må læne sig forover eller også gå hen på langsiden og modtage pengene. Kassemedarbejdere lider i stor udstrækning af rygproblemer, hvilket ikke kan undre nogen.

Så respekter din kassemedarbejder, også når det går lidt langsomt. Hvis du vil have god betjening, god stemning og korte køer, så gå i Irma, hvor de behandler deres personale ordentligt.

Og beundr din kassemedarbejder når vedkommende har overskud til at være ekstra venlig eller hjælpsom. Forleden i Netto i Hollænderdybet, midt i "myldretiden", var der en midaldrende, mandlig kassemedarbejder, der smilede, konverserede og sagde "hav en god dag" til alle - endda på trods af at en kunde tidligere havde stået og kværuleret helt urimeligt. Dette er ikke hvad man kan forvente - det er bonus, og det var lige før jeg gav manden drikkepenge, for han formåede at løfte humøret i hele den ellers så triste butik. Han burde få en medalje. Han burde hyldes på linje med vores største sportsfolk. Han burde få det dobbelte i løn. Men det sker jo nok ikke.

Kommentarer

Det hedder servicemedarbejder.
Jeg ved det, jeg har to børn, der tjener penge efter skoletid på den slags aktiviteter :-)

Den ene er i Irma, den anden i Kvickly, og jeg kan i den forbindelse oplyse,at der er STOR forskel på antallet af sure kunder. Du kan selv gætte, hvor der er flest sure opstød....

Men ja, de burde have en medalje....

Vel talt! I mit nærområde, hvor der ingen Irmaer er, er kasseekspedienterne næsten altid bonusagtigt søde og venlige, selv i discounsupermarkedet. Jeg ved ikke, hvad der skal til, for at de får den fortjente bedre løn. Måske at man hæver mindstelønnen..?

I øvrigt siges det, at man letter deres arbejde, hvis man lægger varerne sådan, at stregkoden er synlig.

Enig! Det er bestemt god skik - og det mindste man kan gøre - at opføre sig pænt og ordentligt i køen og ved kassen. Det er altså fantastisk, at han kan og gider være så tålmodig, og det gør mig altid i bedre humør.

Jeg bor i øvrigt i nærheden af omtalte Netto, og har flere gange oplevet den altid meget høflige herre i kassen.

De har også flere svenske kassemedarbejdere (er danskerne blevet for fine til det?) samme sted. Dem mødte jeg en af de første gange (så det ud til) at de var på arbejde (faktisk beskrevet her), og deres overraskelse over den megen brokkeri fik mig til at tænke over, om vi danskere er mere utålmodige eller ubehøvlede i sådanne situationer end man er andre steder?

Lotte: Jamen så vil jeg rette det fra kassemedarbejder til servicemedarbejder. Eller i hvert fald tilføje det ord, for det er på en måde for bredt til at benævne den præcise jobfunktion. Måske supermarkedsservicemedarbejder?
Men det er ikke helt lige så mundret.

Jexper: Nemlig! Man har som regel god tid til at lægge tingene op på båndet, og hvorfor så ikke hjælpe den stakkels...servicemedarbejder med at lægge varerne så stregkoden er synlig. Det har jeg selv gjort siden de kørte en kampagne med det i slutningen af 90erne. Jeg var dog i tvivl om hvorvidt det gjorde en forskel for den enkelte medarbejder, så det spurgte jeg en gang en...servicemedarbejder om, og hun svarede at det gjorde en forskel, og at de i øvrigt altid lagde mærke til når man gjorde det.

Grann: Fantastisk! Hvis du er stamkunde dernede, kunne vi så ikke aftale at næste gang du møder denne herre i kassen, så fortæller du ham om dette indlæg? Det er lige før vi skulle lave en medalje til ham: årets supermarkedsservicemedarbejder!

"supermarkedsservicemedarbejder"

Hvad med bare at ændre betegnelsen til til tålmodig idiot.

De får MANGE skideballer.

Faktisk er der også noget, der hedder månedens medarbejder nogen steder. Men jeg tror, det refererer til at man har balanceret kassen korrekt over længere tid, er flink mod de andre i butikken osv.

Det burde være en kundeafstemning. Måske det kunne bevidstgøre div. udi sure kællinger og mandspersoner uden sans for andet end egen næse og dagens tilbud.

Min datter havde i går et skilt ved kassen, hvor hun havde skrevet: Smil til verden. Det fik hun mange komplimenter for af grinende kunder. Personligt mener jeg, hun burde have tilføjet: Eller jeg hjemsøger dig i nat med EN banan for lidt i din tilbudspose....

Jeg fatter ikke, de holder det ud. Men ok, et er kun et efter skole job...for dem....

Jeg kender godt Netto i Hollænderdybet og de ER flinke derovre, men det er de altså også i Føtex i Amager Centret :-)

Jeg hørte iøvrigt i går i radioen om en undersøgelse, der viste at det er sundt for os at "spilde tiden" på samtaler om vind og vejr med ukendte personer - så i stedet for at være sure kunne folk jo også bare vælge at slå en sludder af med den næste i køen - og fordrive tiden med at blive socialt mere kompetent :-)

Note om ordet: Dengang jeg arbejdede i ISO, var der forskel på en "servicemedarbejder" og en "kassemedarbejder". Den første var det, som lægfolk kan forfalde til at kalde "flaskedrenge". De lavede også forefaldende arbejde som fx at tørre op, når der blev spildt på gulvet. Jeg selv arbejdede som "opfylder", altså sådan en, der satte varer på hylderne. Men det var også et ret stort supermarked, i de mindre laver medarbejderne måske mere af det hele.

Ja, jeg kan jo kun melde mig enig i at kassemedarbejdere skal vises respekt, men det synes jeg nu i øvrigt at alle mennesker skal.

Når jeg når til kassen i et givent supermarked irriterer det mig dog, hvis ikke ekspedienten kan fremtvinge nok høflighed i sig selv til et simpelt "goddag". Jeg hilser altid på ekspedienten, og bliver forfærdeligt irriteret hvis vedkommende (som de fleste) blot kigger op på mig, for derefter at fortsætte sit arbejde. I Føtex i Frederiksberg Centeret er det i øvrigt værst. Går jeg derimod i 7-eleven ved Falconer Salen (selv når køen er allerværst), oplever jeg altid et høfligt "goddag", et smil, et "fortsat god dag" og en alt i alt god, venlig betjening.

Hvorfor er det at hverken Netto, Fakta eller Føtex lærer sine medarbejdere samme manerer, når 7-eleven, Irma og selv Aldi kan finde ud af det!?

Jeg forstår udmærket at tempoet i de 3 første som regel er højere end i resten, men det kan da umuligt være nogen hindring, og selv hvis det skulle tage 1 sekund eller 2 længere per kunde, ville jeg alligevel gå derfra i bedre humør, hvis blot vedkommende havde udvist en smule pli.

@Benjamin: Har du overvejet om det er et skodjob de udfører.. det er ikke fordi man ikke vil være venlig. Men man har måske ikke lige overskuddet når man har siddet på en lowsy stol i en Føtex butik i 8-9 timer og hørt på sure kunder og skrigende børn.. taler udfra erfaring!

Det hedder altså ikke en servicemedarbejder, når man sidder ved kassen. Det hedder enten en kassemedarbejder, eller en kasseassistent. Servicemedarbejder er en der går rent, og holder butikken nydelig og pæn

Det er interessant at der kan være så stor uenighed om hvad det hedder. Måske hedder det noget forskelligt alt efter hvilken supermarkedskæde, man er ansat i?

Arbejder selv som servicemedarbejder i Kvickly... det er utroligt dårligt betalt i forhold til de opgaver vi har.
Ca. 60 i timen før SKAT for at:
Arbejde i et flaskerum så ulækkert at det med garanti er sundhedsskadelig luft.
Køre vogne ind i butikken, hvilket larmer nok til at få tinnitus!
Så løfter vi ølkasser, jeg kan love jer for at man har ondt i ryggen nogle dage.
Så er det os der står for at tørre op, fylde øl, sodavand o.lign. op, samt hente kurve og sortere flasker+kasser ude bagved.

Sgu en fed start på arbejdsmarkedet... hva?

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2