« Og vejret | Forside | Marts er stadig en vintermåned »

22.03.2008

Chewbacca i kunsten 2

Når man har fået øje på et aspekt af tilværelsen sker der ofte det at det myldrer frem med eksempler som man ikke kendte til før. Det gælder også hvis man får øje på Chewbacca i kunsten, som jeg gjorde for nylig.

Det viser sig nu at også Brian Ravnholt Jepsen og Allan Nicolaisen har arbejdet med Chewbacca, nemlig i installationen Kashyyyk Autumn på Forårsudstillingen 2007.

Her bliver der igen spillet på en relation mellem Chewbacca og menneskene, men der er en del flere betydninger på spil, så vidt jeg kan se. Det umiddelbart mest fascinerende – og det som går mest i samspil med Ivan Andersen og Kissmama - er splejsningen af Mick Hucknall og Chewbacca. Mick Hucknall er sangeren fra Simply Red (der i øvrigt har en vokal dobbeltgænger i Martin fra X-factor), hvis stemme ligger meget langt fra Chewbaccas.

Ravnholt 3.jpg

Jeg har for nylig skrevet om når sangere bliver dyriske, og det kan man sige sker meget konkret i dette tilfælde.

Men jeg vil lade Brian Ravnholt Jepsen selv præsentere værket nedenfor, og vise nogle udvalgte billeder fra udstillingen:

Brian Ravnholt Jepsen om Kashyyyk Autumn
Til Forårsudstillingen 2007 havde en ven og jeg (Allan Nicolaisen) lavet en ret omfattende installation som omhandlede Chewbacca, Mick Hucknall (forsanger i Simply Red) og os selv. Vi var på det tidspunkt dybt optaget af mutation, kommunikation og transformation. Derudover har der altid ligget en fascination af Mick Hucknall's utroligt røde krøllede hår og luret og med denne installation fik vi bogstaveligt talt samlet en masse røde tråde omkring de ting vi har lavet førhen og altså nu, taget op på et højere (omend en smule mere indviklet) niveau.

Installationen bestod af: 4 videoer, materialer fra de forskellige videoer, kulisser, ghettoblaster med oplæsning af projekttekst og en sokkel med teksten der blev oplæst, således at folk kunne tage noget med hjem eller bare læse på stedet.

Ravnholt 1.jpg

Nuvel, titlen på værket var "Kashyyyk Autumn". Kashyyyk er Chewbacca's planet og Autumn betyder jo bare 'efterår' men efteråret er samtidig den tid på året hvor noget dør for at noget nyt kan blomstre op/frem.
En nærmere projekt forklaring kan læses til sidst i indlægget - det er det samme som publikum kunne læse til udstillingen.

Ravnholt 2.jpg

De 4 videoer bestod af flg:

1 video der dokumenterer en performance hvor vi gennemgår en transformation/forsøget på en mulig mutation i forbilledet på Chewbacca - det forsøges vha metaforer blandet med nærmest elendig revyagtigt skuespil. Kort fortalt: gammel mand dør (efterår, noget dør for at noget nyt skal blomstre frem) og en grå ånd som er en slags personificering af det sjælelige aspekt på planeten Kashyyyk, genopliver den gamle mand i forbilledet af Chewbacca - og her gennemgås bl.a. så en rulning gennem hhv først tapetklister og derefter menneskerhår. Sidste instans i genoplivningen er Chewbacca's genkendelige skrål, som nærmest skal indikere en fuldendt transformation/mutation. Som kulisser er brugt simple papplader og optagelserne er lavet med 2 videokameraer således at belysningen samt dynamikken i performancen bevarer et interessant fokus.

Video 2 & 3 er begge dokumentationen af den nye transformerede og muterede gamle mands virke på jorden, vores tid, vores omgivelser. Han er konfus og slet ikke vant til omgivelserne. Hans ansigt er rullet ind i hår (rødt hår, for det er første gang vi stifter bekendtskab med Mick Hucknall her) Begge videoer indeholder de samme 15 mins optagelse og til begge er der et lydspor der er lavet af to simple mobiltelefoners komponerede musik (begge forskellige stykker musik), spillet simultant og mixet ned i tempo såldes at atmosfæren bliver noget nærmest et clash mellem noget jordisk og ikke-jordisk. Som hvis Sigur Ros spillede det langsomste de nogensinde kunne præstere mens forsangeren groede så meget skæg at hans lyse falsetstemmes toner blev kvalt i hår på vejen ud. Ydermere afspilles videoer forskudt af hinanden så der nærmest skabes en stereoeffekt på lydsiden mens billedsiden hele tiden skifter fokus.

Video 4 er et kontinuerligt diasshow der viser en vellykket mutation af hhv Chewbacca og Mick Hucknall i forskellige kompositioner samt positurer.

Ravnholt 4.jpg

Ravnholt 5.jpg

Fælles for samtlige 4 videoer er, at de alle er blevet re-recorded. Vi fremviste dem med en projector på en væg hvorpå vi havde hængt et stort stykke bølget papir op, således at hele produktionen fik et søsygt og håndholdt udtryk.

Til Forårsudstillingen havde vi bygget rummet op sådan, at papvæggene gik igen og komplimenterede vores egen performance dokumentation og samtidig for at skabe den helt rigtige æstetiske ramme eller sfære om værket.

Da Chewbacca er fra en Science fiction film valgte vi at fokusere på det fremtidige eller det futuristiske element som udgangspunkt til en oplæst tekst - ergo, det skulle ikke være os selv der ville læse en slags projekt forklaring op (eller nogle ord om hvorfor vi fandt hele dette cirkus interessant) men derimod kan man på en computer taste ord ind, som computeren så læser op men en fantastisk futuristisk Tron-agtig voice. Det gjorde vi så og teksten blev afspillet under hele udstillingen. Og den tekst beskriver eller prøver at formidle vores budskab ud til et publikum og derfor vil jeg slutte med den her :

"Kashyyyk Autumn explores our sense of autumn and the moods autumn calls forth.

It deals with our perceptions on how mutations operate in relation to modern society. Kashyyyk Autumn is a little chaotic. Red threads are gathered and used for a nice red sweater of beauty - beauty for the sweater's owner. So what we have now is mutated red threads telling stories about all these instincts that end up on the planet Kashyyyk.

Exciting dialogue in between the deepest depths of animal and mankind is what goes on. A face to face investigation of the instincts that rule the pure red thread sweater-covered bodies of all mutated parties involved. The interaction between the elements and characters that are sampled and later resampled is honestly a true significant modern detailed kind of fairytale that also operates and finds it's process through patterns and potency. Vital rivalry.

Specifications and couriosity leads the way to certain unanswered questions that lurk beneath the hairy surfaces and the golden locks of joy ring the bells of humanity versus beast.

How related can mutations and the contemporary use of sampling be? Sampling where wookies and Mick Hucknall easily can find themselves in the same sphere. Does this develop circular, linear or ping-pong and/or zigzag? Is there a lake for all these mixed rivers or do they just keep on transforming in their freestyle manner? What is natural? What will end up in the sea of gibberish?

My talking takes place where this installation's curly red threads has reached so far. Anything could happen from here... "

Skriv en kommentar

Seneste kommentarer

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2