« Multikulturel sauna | Forside | Aprilsnar »

31.03.2008

Den Frie Udstilling 2008

Den Frie Udstilling finder sted for måske sidste gang i Den Frie Udstillingsbygning, der er lukningstruet. Udstillingen er som kunstnersammenslutningsudstillinger er flest, nemlig en blandet landhandel. Jeg har anmeldt den i Politiken.

Jeg skal understrege at den lettere misvisende overskrift i avisudgaven ikke var min. Jeg havde foreslået overskriften "En blandet landhandel", men som så ofte valgte redaktionen at ændre den.

Nedenfor kommer der et par supplerende bemærkninger:

Supplerende bemærkninger til anmeldelsen

1. Jeg har et ambivalent forhold til Martin Erik Andersens skulpturer. På den ene side har de uomtvisteligt et eller andet, på den anden side virker de meget indforståede, ja næsten private i deres betydningsunivers.

2. Jeg var også charmeret af Torben Ebbesens "Dyr der leger død": En træhund med et sort klæde over hovedet hviler på en omvendt lampe, mens en papfigur af kunstneren står og holder vagt.

3. Anders Kirkegaards værk hører til blandt hans bedste. En næsten abstrakt fallos indhyllet i lyserødt klæde på en rød baggrund. Neo-surrealisme når det er bedst.

4. Pia Rønickes collager kæder på gådefuld vis OL i Berlin 1936 og terroraktionen ved OL i München 1972 sammen med...ja, det var ikke lige til at gennemskue. Vold og arkitektur.

5. Sophia Kalkaus billede er flot, men stammer fra en serie, hvor man mangler resten.

6. Der er mange ligegyldige værker på udstillingen, desværre, hvor man har stærkt på fornemmelsen at kunstneren egentlig ikke har gidet komme med noget særligt. Thomas Bang, for eksempel, burde kunne svinge sig op til noget mere interessant.

Kommentarer

Hm. Da der var radical software for nylig, var det da også en tilfældig sammenlagt samling kunstværker?

Jeg så ikke "Radical Software", men det er bestemt ikke mit indtryk at det var en tilfældig samling kunstværker. Problemet med den udstilling var vist snarere at den var meget tekst-tung.

Men hvorfor spørger du egentlig? Jeg har på intet tidspunkt sagt at det tilfældige sammenrend gælder alle mulige udstillinger, kun kunstnersammenslutningernes årlige udstillinger. Og "Radical Software" er meget langt fra en sådan - den er jo netop kurateret.

Opdatering: Jeg har netop fået at vide at de kondomer som lå i Martin Erik Andersens installation ikke var en del af hans værk, men var blevet lagt der af nogle spøgefugle, der ville bidrage til installationen.

Det samme gælder i øvrigt den graffiti som var på væggen hos Freddie V. Lerche.

Det er sådan noget der sker når der ikke er så mange kustoder, og så længe der ikke er tale om hærværk er det vel harmløst.

Jeg ved ikke om kunstnerne selv synes det var sjovt eller irriterende - det kommer jo an på om de synes det forstyrrede værkets helhed eller om de modsat betragter deres værker som mere åbne for interventioner.

Hej Torben Sangild

Ja det med kondomerne, var jo lidt ærgerligt når nu der for en gang skyld var en anmelder der tog materialeregistret så alvorligt at det blev liniet op :-)

Nu skriver du her at du har det ambivalent med mine ting. og det har jeg faktisk også selv :-)

Egentlig er ambivalens eller sammensathed en af de maskiner som ligger ret langt nede i det jeg arbejder med. Og det er selvfølgeligt et valg. Den ambition, som den type kunst jeg arbejder med, er at billedkunsten skal ud til kanten af vores forståelsesrammer. At billedkunsten skal noget som intet andet kan. Det sker jo så naturligvis også på bekostning af hvad der direkte kan siges og skrives om det. Selv prøver jeg alligevel altid at arbejde på en måde så der er mange indgange, både indgange for den 5-årige lille pige (som måske synes glimmerstads og silkepapir er sjovt), og for den som gider at læse en tekst på syv sider. Selv tror jeg på at billedkunsten er forpligtiget til at forsøge friholde pladser og nuancer til det som vores fælles forståelsesrammer afviser. Man kan jo selvfølgelig godt sige det bliver privat, måske endda privat i den oprindelige latinske rod af ordet privat ”at stjæle fra det fælles”, men så er det jo i hvert fald et tyveri hvor tyven i allerbedste mening forsøger at leverer det stjålne tilbage :-)

Normalt ville jeg ikke skrive tilbage på en anmeldelse, men var der jo det med kondomudbyggelsen, og måske har tiden ændret sig med nettet og weblogs, dialog og kommunikation flyder jo hurtigtigere. Hvis du en anden gang står overfor noget af mit som simpelthen er for sært, er du velkommen til at maile :-)

bedste hilsner Martin

www.martinerikandersen.dk

Og når jeg nu er i gang, så lige lidt om forståelsesrammer og udstillinger. Det der er ved at ske nu formidlingsmæssigt er at alle er ved vende sig at der på en god udstilling også er en overordnet kurateret ramme, en smart lille historie som kan læses på en halv side. Det har selvfølgelig nogle fordele, men det har sørme også nogle faldgruber. Den største er jo naturligvis at folk kan gå på billedkunstudstillinger uden at se på billedkunst. Man ser et sammenhængende tema, en fortælling, en kuratering. Nuancerne, problemerne, og det sammensatte som ikke kan fortælles skrider ud i svinget. Vi skal passe på at vi ikke kun kommer til at forstå det vi allerede forstår på forhånd, billedkunsten vil altid også noget andet. Ellers kan vi alle sammen ligeså godt blive hjemme.
Martin

Kære Martin Erik Andersen:

Det er dejligt med en kunstner der tager til genmæle, så vi kan få lidt kunstdebat.

Du har al ret til at lave skulpturer der ikke er let aflæselige, og det har jeg al respekt for.

Det som man oplever er bare ofte at der er nogle tegn i dem som måske har helt specifikke referencer, måske til dit liv eller dine aktiviteter. Det var meget markant på Charlottenborg ('Danskjävlar'), hvor jeg hele tiden gik rundt med fornemmelsen af at der var noget jeg burde forstå. Det er ikke nødvendigvis dårligt, for det viser jo samtidig at du har ansporet min nysgerrighed, hvilket langtfra alle kunstnere er i stand til.

Af de værker jeg har set fra din hånd er det faktisk det på Skulpturi.dk's 'Kritisk form'-udstilling, jeg bedst kunne lide. Og det var nok fordi der ikke var flere elementer end jeg kunne overskue.

Jeg synes i øvrigt at det er ret sejt at du strikker og hækler!

Hvad angår det med kuraterede udstillinger, forstår jeg bestemt argumentet om at visse udstillinger går i den modsatte grøft af Den Fries, og er for forhippet på at styre erfaringen af udstillingen i en bestemt betydningsramme. Det kan bestemt blive for meget.

Det er altafgørende at vi møder noget nyt og overraskende og uforståeligt i kunsten - det er hele betingelsen for at kunne drage erfaringer at møde noget, vi ikke forstår.

Hej igen
Aflæselighed og forståelse er jo en slags funktionel socialitet, en slags nødvendige redskaber til at reducere verden til noget vi kan håndtere og bevæge os rundt i. Jeg tror billedkunsten nødvendigvis skal være med til at holde den funktionalitet elastisk og åben ved at placere nuancer, bibetydninger, og omvendinger lige netop på kanten af de modeller som vi nødvendigvis orienterer os med. Hvor elastiske vi vil være er jo selvfølgelig i høj grad et både personligt og kulturpolitisk ansvar. Men hvis vi fravælger det vi ikke forstår, så står vi stille indtil vi dør.

Det her var nok mit sidste indlæg for denne gang, jeg har lidt travlt med at brodere (for jeg broderer nemlig også:-)) tekst på en plakat som altid kun vil kunne hænge på hovedet, og som altid vil have en forside ind mod væggen.
Martin

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2