Fræk fyr på Ægirsgade

På taget af bygningen står der så vidt jeg kan se "Fræk fyr 15A", men 5-tallet er vendt om. Det har stået der længe, men jeg ved ikke hvor længe. I årevis, så vidt jeg husker. Spørgsmålene står i kø:
- Hvem har skrevet det?
- Hvem i 15A er den frække fyr?
- Hvordan er det gjort?
- Hvorfor gå ombord i en så farlig operation, som det må være at skrive på taget, for hvad der ligner en practical joke?
- Hvorfor får det lov at blive stående i en by hvor graffiti ellers fjernes hurtigt?
- Hvad synes beboerne i 15A om det?
- Hvorfor er 5-tallet vendt om?
Sidder man inde med viden eller har man nogle gode gæt kan de lægges her.



Kommentarer
Uden at vide det tænker jeg om der kunne stå 12 A. Adressen findes ifølge folkekirken.
Posted by: Benjamin Bilde Boelsmand | 03.01.2009 10:17
Ja, det kan da egentlig sagtens tænkes - især hvis du samtidig har konstateret at 15A ikke eksisterer.
Ifølge De Gule Sider eksisterer der kun 12 og 15, uden A, men det behøver ikke være et faktum. Man kunne jo selvfølgelig også gå ned og kigge på gaden næste gang man kommer forbi.
Grunden til at jeg slet ikke læste det som et to-tal er nok at det er formet som et fem-tal med den nederste del rundet og størst. Men det kan jo være at de var løbet tør for totaller eller at de ikke selv kunne se forskel? Giver det mening som praktisk forklaring?
Posted by: Torben Sangild | 03.01.2009 11:12
Som jeg ser det, er det et 5-tal, der er skrevet spejlvendt, fordi det er skrevet på hovedet. Den/m, der har malet, må have stået oppe på tagets flade stykke ovenover.
De andre spørgsmål kan jeg desværre ikke knække, men venter i spænding. Det er lige til en fotobog: Storbysmysterier.
Posted by: Kirsten Marie | 03.01.2009 15:46
Sjovt!
Kunne det tænkes at være en polterabend ting? Eller måske 30-års fødselsdagsjoke? Eller en fyr der er MEGET desperat, og derfor har valgt denne metode til at sprede sit brugernavn fra dating.dk?
Posted by: Rasmus | 04.01.2009 04:01
Ja, det med polterabend er også en af mine favorit-teorier. Men det som kan undre er stadig: Hvorfor risikere liv og lemmer for at kravle rundt på et tag og male dette budskab? Hvis det var til en polterabend, kunne man så ikke bare hænge et banner ud? Det ville være meget nemmere.
Posted by: Torben Sangild | 04.01.2009 12:18
Er næsten helt sikker på vi egentlig bare har med en street artist at gøre, så derfor tror jeg ikke udsagnet har så meget med en egentlig beboer i bygningen at gøre - altså forstået på den måde at det vel ikke engang er sikkert at der bor en fyr i den pågældende lejlighed?
Værket er formentlig udført med en malerrulle på skaft og måske er der opstået en smule forvirring da personen er nået frem til tallene og så kan det vel i kampens hede måske være ret let at komme til at vende et tal om eller?
Beboerne må vel finde det forholdsvis ret skægt siden det ikke er fjernet medmindre det er en større operation at fjerne den slags.
Posted by: Brian Ravnholt Jepsen | 04.01.2009 15:24
Hvis det virkelig er en gadekunstner der har lavet det, synes jeg det er ret tyndt, både æstetisk og indholdsmæssigt.
I øvrigt kørte jeg forbi i dag, og kunne konstatere at det ikke ligger over nr. 15, men derimod nr. 45. Med mindre det da er den tværgående Mimersgade der henvises til.
Da jeg kørte forbi slog det mig også at det nok er lavet med skabeloner (og at de er komme til at vende 5-tals-skabelonen forkert). De har ikke kravlet på taget, men har nok stået og rakt ud af de små loftsvinduer ét efter ét.
Posted by: Torben Sangild | 04.01.2009 17:31
Haha ja ret tyndt indhold men i det mindste en smule mere innovativt end så meget andet streetness man ser.
Men ja, det er Ægirsgade 45 der ligger på hjørnet så måske er det Mimersgade 15 der refereres til men det giver heler ingen mening da jeg for år tilbage boede i nr. 146 som kun ligger knap 100-150 meter længere nede af gaden.
Ved ikke om det er en skabelon, synes det er svært at vurdere - tror bare det er skaftet ud af vinduet og så ellers give gas. Måske er der undervejs endda holdt telefonisk kontakt med en på gaden der kan korrigere.
Synes der er en tilsvarende skrifttype nede på runddelen øverst oven på Kvickly mener jeg det er, er dog ikke helt sikker.
Posted by: Brian Ravnholt Jepsen | 04.01.2009 18:09
tagvindueteorien holder altså ikke på F'et.
Posted by: magnus | 07.01.2009 14:38
Næ, du har ret, det ser ikke sådan ud. Jeg troede ellers lige jeg havde opklaret den side af sagen.
Posted by: Torben Sangild | 07.01.2009 16:20
Denne form for streetart er ganske almindelig. Der er mange eksempler i kbh - over Netto på Blågårdsgade og lige ved indkørslen til Empire Bio er to jeg kan komme i tanker om.
Fordelen er at kunstneren får sit budskab op i en højde og størrelse, så langt flere lægger mærke til det. Ulæmpen er, at man skal være temmelig akrobatisk under udførelsen, hvilket ikke ligefrem højner chancen for, at værket bliver æstetisk smukt...
Posted by: Jacob Eriksen | 08.01.2009 11:23
Dette er skam ikke det eneste eksemplar af sin slags. De findes rundt omkring, men "ganske almindelig" må være et spørgsmål om hvor meget opmærksomhed det beskueren giver det ifht. fx tags, ikke kvantiteten af sådanne arbejder. Alt i alt, er der måske 20-30 af denne type i KBH.
Grunden til at det meget sjældent bliver fjernet er, er der noget der tyder på, at folk der arbejder med at fjerne det, ikke er nær så dumdristige som visse malere, hvilket implicerer at de kræver, måske behøver, et stillads at stå på for ikke at risikere mere end hvad et 9-16 job typisk inciterer til.
Her er eksempler på andre malerier, af samme slags:
http://www.flickr.com/photos/sakena/3064599365/
http://www.flickr.com/photos/daamcrew/2952131169/
http://www.flickr.com/photos/leeannraye/2540060696/
http://www.flickr.com/photos/supportgraffiti/2520352201/
http://www.flickr.com/photos/sakena/2350038443/
http://www.flickr.com/photos/phluids/2172541382/
Og fra denne slags arbejders moderne hjemland, Berlin:
http://www.flickr.com/photos/justusryc/396422252/
http://www.flickr.com/photos/stofflowsky/2963444471/
To aktionsbilleder fra Berlin:
http://www.flickr.com/photos/justusjonas/2322987603/
http://www.flickr.com/photos/justusjonas/2332045331/
Sao Paolo:
http://www.flickr.com/photos/mimundo/285927691/
Posted by: Martin Petersen | 29.01.2009 10:52
Tak for links til fine billeder.
Nu var det så ikke min pointe at sige at dette er unikt fordi det er skrevet højt oppe på en bygning. Vi kender alle tusindvis af eksempler på gavl-graffiti.
Pointen var at ordlyden peger på en adresse og ligner en (meget besværlig) practical joke, snarere end en budskabs-graffiti eller et gavlmaleri. Og så er der spørgsmålet om det omvendte femtal.
Posted by: Torben Sangild | 29.01.2009 11:03
På den ejendom, hvor jeg bor (nørrebro), blev der lavet noget lignende for nogle år siden - teksten "Vi kaster vore hjerter gennem ruderne" skrevet lodret langt oppe på gavlen. Er det et budskab eller er det en slags poesi? Og i så fald - hvad betyder det? Jeg tror begge billeder skal læses som en slags fiktion og at de er lavet af den samme persongruppe. Vores blev lavet, da vi havde stillads på bygningen - det samme tror jeg gælder alle de andre "halsbrækkende" gavlmalerier. Dvs de er ikke mere halsbrækkende eller besværlige end håndværkerarbejde...
http://www.flickr.com/photos/21246571@N00/104155995
Posted by: Vibeke | 04.04.2009 17:44
Jeg tror du har ret, Vibeke, det er indlysende, og alligevel har jeg (og de andre kommentatorer) ikke tænkt tanken: Det er selvfølgelig skrevet mens der var stillads på bygningen!
Posted by: Torben Sangild | 04.04.2009 18:54
Apropos "vi kaster vore hjerter gennem vinduerne", se Modpolen: http://entakt.blogspot.com/2009/08/en-stribe-referencer-i-entakt-tekster.html
Posted by: TVR | 30.08.2009 22:54