« Fræk fyr på Ægirsgade | Forside | Vedhæftede filer uden forklaring »

07.01.2009

Pudsig interventionskunst

Hvis man skynder sig kan man stadig nå at se østrigske Leopold Kessler i Malmö Konsthall. Han laver små pudsige aktioner og interventioner: For eksempel kunstige skudhuller i gadeskiltene eller spiritushaner forklædt som fuglekasser. Han løfter skraldespandene på lygtepælene op hvor man ikke kan nå dem. Han trækker el-kabler gennem hele byen for at stjæle strøm. Han pudser statuernes sko. Det virker lidt fjollet, men der er som regel en mening med galskaben.

Jeg har anmeldt udstillingen i Politiken

Kessler.jpg

Nedenfor kommer et par supplerende bemærkninger:

Supplerende bemærkninger til anmeldelsen
Lad mig nævne nogle flere værker:
- På en dobbelt-video ser man i den ene side Kessler pudse bilruder i et gadekryds; på den anden filmer han en offentlig toiletpassers arbejde. To lavstatusjobs fra hver sin vinkel.
- På en anden video filmer han fra et punkt på grænsen mellem Slovakiet og Østrig. På den slovakiske side ser man en række triste boligblokke. Så drejes kameraet, og på den østrigske side ser man et fornemt slot, hvor der oven i købet danses vals af en række gallaklædte par. Så kan den kontrast vist ikke trækkes tydeligere op.
- På udstillingen er der to kontorstole ved siden af hinanden. Der er fiflet med teknikken, sådan at den ene kontorstol indstiller højden på den anden. Guaranteed to break the ice at parties!

Kessler befinder sig konstant på kanten til ingenting. Hans interventioner er så små, diskrete og barnlige at man synes der mangler noget, men som regel er det sådan at der knytter sig nogle tanker til værket, som sætter det i et større perspektiv. Ved at ændre adfærden i det offentlige rum en smule, peger han på vaner og regler, som ellers er usynlige og selvfølgelige. Han privatiserer på sin vis det offentlige, men ikke på en måde som passer ind i liberalismens markedsdyrkelse.

Han befinder sig også tilsyneladende konstant på kanten af loven. Det er svært at gennemskue hvilke love, han egentlig forbryder sig imod, men man har hele tiden på fornemmelsen at han er hærværksmand, tyv, smugler og forstyrrer af den offentlige orden. Men aldrig på en måde hvor man synes at han burde straffes - dertil er overtrædelserne for uskyldige og legende. Hans trick er ofte at iklæde sig en refleks-vest, så han ligner en kommunalarbejder. Det gør at hans handlinger får et skin af noget nyttigt og officielt, uanset hvor absurde de er.

Han kunne godt ligne det primære forbillede for den danske kunstnergruppe "A Kassen", som jeg tidligere har skrevet om, og som i øjeblikket udstiller i Nikolaj Kusnthal.

Kommentarer

Ud over det er den perfekte gave til manden, der har alt, hvad er så meningen ved at anbringe en ølhane i en fuglekasse?

Relevant spørgsmål. Jeg ved ikke hvad han har tænkt om netop det værk, men da han konstant arbejder med privatiseringen af det offentlige, så er det måske dette at man overhovedet kan have fri adgang til spiritus (ikke øl) i parken, men det er kun de indviede der kan se det (derfor en privatisering), ligesom stærekasserne ser officielle ud. Jeg er overbevist om at der er en mere specifik pointe i forhold til byens regler el.lign., men den kender jeg ikke.

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2