« Undreskabe og tingfinderier | Forside | Supermarkedskøens psykologi »

19.04.2009

Lidt om hvad elektronisk musik er og kan

Jeg blev for nylig bedt af Spot Festivalen om kort at forklare hvad elektronisk musik er og hvad det kan. Det gjorde jeg så ganske kort, og man kan læse mine svar og Torben Eiks supplerende kommentarer både her og her.

Hvad angår selve min definition af elektronisk musik, så er den vist nogenlunde traditionel, mens mit bud på hvad den elektroniske musik kan er en mere speciel formulering, der trækker på min egen forskning og æstetiske kæphest.

Til Torben Eiks egen kommentar vil jeg sige at musikken efter min mening ikke behøver en musiker for at have det, han kalder "sjæl". Jeg hellere vil tale om intensitet, idet jeg ikke mener at "sjæl" giver mening. En musiker på scenen er en performance. Og selv om der er mange spændende blandinger mellem det elektroniske og det spillede, så er det ikke nogen nødvendighed for intensitet at man kan se nogen der spiller. Ellers ville det også være dødssygt at høre CD'er.

Kommentarer

Jeg er enig med deg Torben at musikken ikke behøver en musiker. Måske vil jeg enda gå lengre enn deg, og hevde at ideen om "sjæl" bør overlates til historiens skraphaug, og synes ditt forslag om intensitet er en god erstatning. Det jeg mener med erstatning her går dog lengre enn der jeg oppfatter at du nærmest ser begrepene som synonymer. Eller tar jeg feil her?
Noen beslektede begreper som trekker litt i samme retning, er når man hevder at instrumenter ("ordinære" musikkinstrumenter) gir en mer "organisk" lyd. Også her mener jeg at det er tale om metaforer som risikerer å trekke musikken i en mer "romantisk" retning enn godt er. Og noe av det samme synes jeg man oppnår ved å anvende "sjæl" som en positiv term, som noe musikken bør ha.

Jeg skrev nok min kommentar lidt hurtigt på vej ud af døren. Vi er helt enige, og jeg har nu skærpet min formulering: Ideen om "sjæl" er romantisk og hører ikke hjemme i en tidssvarende musikdiskurs.

Undskyld, men det er altså noget vrøvl at den levende musiker bare er en autencitetsmyte - der er feedback mellem musikere og publikum, og det er der ikke mellem elektronisk musik og publikum, eller CD-afspiller og publikum - med mindre man i den elektroniske musiks sammenhæng har proppet den ind igen med vilje.
Den forskel er hørbar.

Man kan også høre, når man sidder i et rum, at musikken frembringes akustisk lige der hvor man er. Den autencitet er ikke en myte, den er reel. Det står naturligvis enhver frit at være ligeglad med den, men det bliver den ikke en myte af.

At der er noget modsatrettet vrøvl også, der går på at "sjælen går tabt i maskinen" er helt sikkert rigtigt, men man er altså ikke kommet tættere på sandheden ved at annullere det direkte feedback der er standardmateriale i traditionel akustisk musik, som en meget væsentlig del af musikkens udtryk.

Det som jeg siger er at den levende musiker er spundet ind i autenticitetsmyter og udtryksmyter, ikke at den levende musiker er en myte.

Men når det er sagt, så er der bestemt ikke altid feedback mellem instrumentalister og publikum. Det forekommer, men det er sjældent essentielt for det musikalske udtryk.

De autenticitetsmyter, jeg taler om er nogle helt andre: De går på spontanitet og sjæl og at udtrykke sig selv og den slags.

Den akustiske autenticitet, som du henviser til, er noget andet, og den skal jeg da gerne anerkende.

"sjældent essentielt" - det afhænger altså af ørerne der (åbenbart ikke) hører, er jeg nødt til at påstå.

Spørgsmålet er også hvor relevant mytepræget er, når nu den musik der faktisk findes derude bliver så tydeligt forskelligartet. Der er jo tydelig og hørbar forskel på musik frembragt på levende puls og stort set al elektronisk musik.

Det er yderst relevant hvis man interesserer sig teoretisk-filosofisk for hvordan musik får betydning, hvordan et musikalsk udtryk kommer i stand. Og det gør jeg. Og der vader man i romantiske og ekspressionistiske myter.

I må da lytte til noget gammeldags musik, siden i overhodet kan køre den debat.
Undskyld, hyg jer

Skriv en kommentar

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2