Kategori-arkiv: Bureaukrati og catch 22

Forsiden

03.12.2006

Opstød om DRs hjemmeside

Danmarks Radio har på mange måder en fin hjemmeside med mange tilbud, men nu oplever jeg for 107. gang at der er tekniske problemer, og at jeg ikke har mulighed for at rapportere dem. Hvorfor ikke? Fordi DRs webmaster i sin visdom har valgt ikke at angive nogen email-adresser eller formularer hvor man kan rapportere fejl på hjemmesiden eller tekniske problemer. Det er meget frustrerende. Hvad ligner det? (Det ligner et forsøg på at undgå henvendelser, gør det)

24.03.2006

Jobvejledning ad absurdum

I den lange række af bureaukratiske absurditeter man udsættes for (fra både det private og det offentlige) må turen være kommet til den del af statsadministrationen som tager sig af arbejdsformidling, dagpenge og den slags. Et umiddelbart kedeligt emne, men jeg skal tage udgangspunkt i et konkret eksempel, der er så langt ude at det ville være morsomt hvis ikke det var så typisk.

Læs videre: "Jobvejledning ad absurdum" »

08.01.2006

Service er et vidt begreb

Jeg vil blive ved med at fortælle om telefirmaernes groteske dumheder indtil de lærer det. Så her kommer den fantastiske historie om et firma som sender deres tekniske medarbejdere ud at forringe TV-signalet.

Læs videre: "Service er et vidt begreb" »

05.12.2005

Bureaukratisk catch 22

Der er få ting som provokerer mig så meget som når bureaukratiet viser sig fra sin absurde side - hvadenten det er offentligt eller privat. Når den forvaltede rationalitet slår om i det irrationalle. Jeg bliver så rasende. Og derfor har jeg nu viet en hel kategori til poster om dette emne. Jeg vil fremover registrere og dokumentere (gerne med navns nævnelser) hver gang jeg kommer ud for den slags. Om ikke andet, så på grund af den terapeutiske effekt.

De værste sager er catch 22-sagerne. Det er dem hvor man ikke kan få løst sit problem fordi det gennemrationaliserede system rummer en logisk eller administrativ konflikt. Her henviser to instanser eller to regler gensidigt til hinanden og der er ingen vej frem. Her føler man sig som hensat til en roman af Kafka, Gogol, Heller, Seeberg eller Beckett. Her må man bare skrige for at komme af med sit raseri. Jeg giver nedenfor fire udvalgte eksempler fra de senere år, og ét fra i dag (som fik mig sat i gang med denne smøre). Det er hhv. Tiscali, folkeregistret, KUAs omstilling og ComX/Tele2.

Læs videre: "Bureaukratisk catch 22" »

01.11.2005

Apples kundeservice - en evaluering

Som tidligere lovet vil jeg følge op på testen af Apples support til min iPod med en lille evaluering:

Læs videre: "Apples kundeservice - en evaluering" »

03.06.2004

Catch 22 - folkeregisteret

Jeg bliver så rasende når institutioner eller firmaer opfører sig irrationelt, ofte fordi deres bureaukratiske logik er så rigid at den underminerer sig selv. En af de bureaukratiske figurer kaldes berømt af Joseph Heller for Catch 22. Det er når det som kræves for at opnå noget forudsætter det som man søger at opnå - altså en absurd cirkel hvor intet er muligt.

Københavns Kommunes folkeregister har lige givet mig en sådan. Jeg skal flytte til Københavns Kommune (jeg skal nemlig heldigvis flytte sammen med Sidsel). For at melde folkeregisteradresse skal jeg kontakte Københavns Kommune. De reklamerer med at det let kan gøre via nettet ("Københavns Kommune ønsker at gøre det let for borgerne at få kommunal service" - derfor onlinemuligheden). Når jeg forsøger at melde mig til hos folkeregistret i Københavns Kommune får jeg følgende fejlmeddelelse:

"Du er blevet afvist i dit forsøg på at logge på elektronisk selvbetjening. Afvisningen skyldes at du ikke har folkeregisteradresse i Københavns Kommune."

Det står der!

Gå til spørgeskema

Powered by Movable Type 3.2