« Kræftpatienter, pas på Dr. Ryke Geerd Hamer | Forside | Miraklernes tid er endnu ikke forbi »

Det spirituelle G-punkt

"Gud bor i temporallappen" stod der på forsiden af Weekendavisen 6.-13. maj. Guf guf! Der var tale om en særdeles velresearchet og velskrevet artiklen fra Lone Franks hånd. Artiklen fortalte blandt andet at oplevelsen af det guddommelige kan beskrives som en elektrisk aktivitet i en del af hjernebarken sådan ca. under højre tinding.
Her i den højre tinding kan man nemlig ved hjælp af magnetfelter skabe guddommelige oplevelser hos 80 af forsøgspersonerne. Til de religiøses lettelse eller ærgelse kan jeg oplyse at det ikke altid er en bestemt guddom der viser sig, men alt afhængigt af om forsøgsperonen er muslim, kristen eller ateist vil den religiøse oplevelse centrere sig om Allah, Jesus eller "en overmenneskelig og universel kraft".

Interessant nok er det præcis proportionen 80
som er den del af danskerne der i en undersøgelse svarede at de troede der var mere mellem himmel og jord. Hos langt de fleste af dem var der tale om denne her "overmenneskelige kraft i universet"... Nu er det jo selvfølgelig overhovedet ikke sikkert at det er de samme 80 % som kan få religiøse oplevelser af magnetfelter - men det er da sjovt at tænke på. Jeg kunne godt tænke mig at prøve den der guddommelighedsgenerator - måske ville jeg så bedre kunne forstå hvorfor man er/bliver religiøs. Det er mig en gåde, og det er ikke altid godt når man diskuterer med religiøse mennesker - simpelthen ikke at kunne forstå dem.

Kommentarer

Sjovt. Jeg læste den godt og tænkte på at det vist var et rigtigt Sidsels-emne :-)

Hæ hæ tænk at jeg er så forudsigelig... :-)

De sidste 20%?
Var de allesammen ateister? Og i så fald: var de alle repræsentanter for samme slags ateisme?
Eller var der agnostikere iblandt? Eller andre?
:)

Det må du lige forklare, Torben... det der med de forskellige slags ateisme. Hvad går det ud på? Er der ikke kun ateister og agnostikere?

OK. Det var (som sædvanlig...) ikke helt præcist!
Ateisten fornægter helt eksistensen af gud, mens agnostikeren mener, at hvis noget er utilgængeligt for vor erfaring, da kan man hverken vide om det eksisterer eller om det ikke gør. Men der findes desuden nogle varianter, som jeg ikke lige husker navnet på. Dem, som tror at gud skabte verden, men har forladt den! Og skeptikere, som mener at der ikke findes en absolut sandhed. (Ikke at forveksle med den slags skeptikere, som du og jeg er repræsentanter for: skepsis overfor det paranormale osv..)
Blandt de 20% skal vi vel også finde panteister, der mener at Gud og verden er ét (Gud er immanent til stede i verden...modsat de, som mener at gud er transcendent og har personlighed mm. ). At gud er der, men at vi ikke har tilgang ..
Jeg skal da for øvrigt her benytte lejligheden til at "reklamere" for et site:
http://www.infidels.org/index.shtml, kaldet "the Secular Web", hvor man finder meget interessant materiale. (Du kender det utvivlsomt..)

Ja, hvis Gud er indblandet på nogen som helst måde kan man jo dårligt være ateist.

Hvis man tror at Gud skabte verden, men ikke har rørt den siden, er man deist.
Hvis man tror at Gud både ér hele verden og mere til, er man panenteist.
Og så er der alle de andre opfattelser; folk har i tidens løb kombineret på kryds og tværs. De gør det såmænd endnu.

Skriv en kommentar

Seneste kommentarer

Dette er ikke et offentligt debatforum, men min private blog, så opfør dig venligst som gæst. Hvis du vil skrive en kommentar kan du enten klikke på linket lige under den post du vil kommentere - eller på postens link her (du kan skrive din kommentar nederst på siden):
Powered by Movable Type 3.2